"De test heeft waardevolle inzichten opgeleverd en toont aan dat zonnecellen geïntegreerd in transparante geluidsschermen al toepasbaar zijn op grote schaal, terwijl voor nieuwere technologieën nog verdere ontwikkeling nodig is", zegt Stijn Verkuilen projectleider van Heijmans*). "Wat ons betreft is de praktijktest geslaagd en gaan we pilotprojecten op grotere schaal uitvoeren. We hopen volgend jaar een nieuw project te starten, maar zijn nog op zoek naar een geschikte locatie." Met de vervolgpilot wil Heijmans nieuwe ervaring opdoen en nagaan hoe opgewekte elektriciteit in nabijheid van geluidsschermen verbruikt kan worden of straatverlichting kan laten branden.
De praktijktest startte in juni vorig jaar en richtte zich op het verkrijgen van meer inzicht in energieproductie en technische haalbaarheid van energieopwekkende geluidsschermen. Gedurende een jaar werden verschillende zonneceltechnologieën geïntegreerd in geluidsschermen getest onder verschillende weersomstandigheden en posities ten opzichte van de zon. De test werd gedaan met twee zonnecel-types op basis van silicium en twee op basis van LSC (luminescent solar concentrator).
Uitkomst van de praktijktest is onder andere aan dat zogenoemde LSC-schermen nog doorontwikkeling behoeven om een hogere energieopbrengst te krijgen. De schermen zijn ook getest op vandalisme- en graffiti-bestendigheid. Gedurende de praktijktest is geconstateerd dat de belangstelling toeneemt om zonne- geluidsschermen als onderdeel te zien van energieneutrale concepten, en ze ook te gebruiken voor andere functionele combinaties; zoals het integreren van verlichting of afvangen van fijnstof.
Wanneer geluidsschermen (4 meter hoog) met geïntegreerde zonnecellen over een lengte van een kilometer worden geplaatst, zijn ze in staat om 100 huishoudens van elektriciteit te voorzien. Of om snelwegverlichting over een lengte van 20 kilometer te laten branden. Op dit moment staat ongeveer 1250 kilometer aan geluidsschermen langs de Nederlandse spoor- en snelwegen.
*) Het Sonob-project in ‘s-Hertogenbosch werd uitgevoerd door Heijmans, Technische Universiteit Eindhoven, Van Campen Industries, SEAC, Airbus Defence and Space Netherlands en ECN en is mede mogelijk gemaakt door de Gemeente ‘s-Hertogenbosch, Willemspoort, Spark campus, het Ministerie van Economische Zaken en Scheuten.
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…