Porsche optimaliseert zijn zuigers door ze te 3D-printen

Mahle en Trumpf werken samen aan het 3D-printen van zuigers voor de 911 GT2 RS van Porsche. Porsche gebruikte al additieve productie voor prototypebouw en bij de productie van reserveonderdelen voor klassieke sportauto’s, maar nog nooit voor de productie van aandrijfcomponenten.

Door te 3D-printen kunnen de zuigers worden vervaardigd met een structuur die is geoptimaliseerd voor de belastingen die op de zuigers werken. Hierdoor wegen de zuigers uit het voorontwikkelingsproject tien procent minder dan de gesmede serieproductiezuigers. Ze hebben ook een geïntegreerd en gesloten koelkanaal in de zuigerkop die niet op conventionele wijze geproduceerd had kunnen worden.

"Dankzij de nieuwe, lichtere zuigers kunnen we het motortoerental verhogen, de temperatuurbelasting van de zuigers verlagen en de verbranding optimaliseren", zegt aandrijfspecialist Frank Ickinger van Porsche . "Dit maakt het mogelijk om tot 30 pk meer vermogen uit de 700 pk-biturbo-motor te halen en tegelijkertijd de efficiëntie te verbeteren."

De zuigers worden met  lasermetaalfusie (LMF) gemaakt van hoogzuiver metaalpoeder. Hierbij verwarmt en smelt een laserstraal het poederoppervlak dat overeenkomt met de contour van het onderdeel.

Porsche startte het gezamenlijke project samen met de samenwerkingspartners Mahle en Trumpf. De kwaliteit en het prestatievermogen van de componenten werden gevalideerd met behulp van meettechnologie van Zeiss.

Breed toepassingsgebied

Porsche maakt al op verschillende gebieden gebruik van additieve productieprocessen. Zo is er bijvoorbeeld sinds mei een 3D-geprinte kuipstoel voor de modelreeksen 911 en 718 beschikbaar. Hier wordt het centrale gedeelte van de zitting, dat wil zeggen de kussen- en rugleuningoppervlakken, gedeeltelijk met een 3D-printer geproduceerd.

Porsche Classic maakt ook gebruik van additieve processen voor het reproduceren van plastic, stalen en gelegeerde onderdelen die voorheen niet meer verkrijgbaar waren. Een ontgrendelingshendel voor de koppeling van de Porsche 959 komt tegenwoordig bijvoorbeeld uit een 3D-printer. Momenteel worden ongeveer 20 gereproduceerde onderdelen voor de Porsche classic-modellen met behulp van additieve processen vervaardigd. Deze productietechniek is voor Porsche ook technisch en economisch interessant voor speciale en kleine series en voor de autosport.