Categories: Actueel

Porsche 3D-print schaarse onderdelen

Porsche Classic biedt zo’n 52.000 reserveonderdelen aan. Omdat het niet erg efficiënt is om met nieuwe machines kleine series te produceren, stapt het bedrijf voor bepaalde weinig gebruikte onderdelen over op Selective Laser Melting (SLM). Het bedrijf heeft de productiemethode getest op de ontkoppelingshefboom van de Porsche 959: een gietijzeren onderdeel dat aan hoge kwaliteitseisen moet voldoen, en waarnaar heel weinig vraag is, omdat er slechts 292 Porsche 959’s zijn gebouwd.

De 3D-geprinte ontkoppelingshefboom is tomografisch onderzocht op inwendige fouten en onderworpen aan een druktest waarbij bijna drie ton op het onderdeel kwam te staan. Het onderdeel slaagde voor de proeven en functioneerde perfect toen het werd ingebouwd in een testvoertuig en onderworpen aan uitgebreide rijtests.

De resultaten zijn zo positief dat Porsche inmiddels ook acht andere onderdelen via 3D-printing produceert. Stalen en lichtmetalen componenten worden via SLM gemaakt, plastic onderdelen met Selective Laser Sintering (SLS). Hierbij wordt plasticpoeder verhit tot een temperatuur net onder het smeltpunt, waarna een laser het op bepaalde punten samensmelt.

Beter dan origineel

Alle onderdelen moeten minimaal voldoen aan de kwaliteitseisen uit hun originele productieperiode, maar zijn vaak beter dan dat. Met een aantal praktijktests wordt gekeken of hun vorm en afmetingen kloppen. Plastic onderdelen moeten, afhankelijk van waar ze in een auto worden ingebouwd, bestand zijn tegen olie, brandstof, zuren en licht.

Porsche Classic onderzoekt momenteel of 3D-printing ook een optie is voor de productie van nog twintig andere onderdelen.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

23 uur ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

1 dag ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

1 dag ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

1 dag ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

1 dag ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

1 dag ago