Personenauto vangt tijdens het rijden meer CO₂ op dan hij uitstoot

Studententeam TU/ecomotive van de TU Eindhoven heeft een duurzame elektrische personenauto ontwikkeld die tijdens het rijden meer koolstofdioxide (CO₂) opvangt dan uitstoot. Het gaat om een prototype, Zem genaamd, dat de lucht zuivert via een speciaal filter. Door de afgevangen CO₂ op te slaan en vervolgens af te voeren, kan Zem bijdragen aan het verminderen van de opwarming van de aarde. De studenten gaan het voertuig de komende jaren verder verbeteren, met als doel om uiteindelijk de volledige levenscyclus van de auto CO₂-neutraal te maken en de weg op te kunnen.

Zem is de duurzame elektrische personenauto. Foto: Bart van Overbeeke

De transportsector is een grote vervuiler en produceerde een paar jaar geleden ongeveer een kwart van de totale CO₂-uitstoot van de EU. Personenauto’s zijn verantwoordelijk voor meer dan 60 procent van deze uitstoot. Om deze uitstoot omlaag te brengen ontwierpen, ontwikkelden en bouwden 35 studenten een auto die zowel tijdens het productieproces als op de weg minder tot geen uitstoot veroorzaakt. Bovendien streeft het team naar optimale herbruikbaarheid van materialen in de toekomst.

Foto: Bart van Overbeeke

De transportsector produceerde een paar jaar geleden ongeveer een kwart van de totale CO₂-uitstoot van de EU. Personenauto’s zijn verantwoordelijk voor meer dan 60 procent van deze uitstoot. Om deze uitstoot omlaag te brengen ontwierpen, ontwikkelden en bouwden 35 studenten een auto die zowel tijdens het productieproces als op de weg minder tot geen uitstoot veroorzaakt. Bovendien streeft het team naar optimale herbruikbaarheid van materialen in de toekomst.

Grote schaal

Via een filter kan de auto bij 20.000 reiskilometers paar jaar 2 kilogram CO₂ afvangen. Dat wil zeggen dat tien auto’s net zoveel koolstofdioxide kunnen opslaan als een gemiddelde boom. Dat lijkt misschien niet veel, maar de totale opbrengst is aanzienlijk als je het straks op grote schaal in elke personenauto zou toepassen, stelt het team. Er rijden immers meer dan een miljard personenauto’s op aarde rond, die op deze manier tijdens het rijden netto CO₂ kunnen afvangen in plaats van uitstoten.

Het filter waar de buitenlucht doorheen stroomt, is uniek: de studenten zijn bezig met de aanvraag van een patent. “Het is echt nog een proof-of-concept, maar we zien wel al dat we de capaciteit van het filter in de komende jaren kunnen vergroten. Afvangen van CO₂ is een voorwaarde om de uitstoot tijdens productie en recycling te compenseren”, zegt teammanager Louise de Laat. TU/ecomotive denkt aan een toekomst waarbij het volle filter tijdens het laden van de auto eenvoudig via de laadpaal geleegd kan worden. De auto kan momenteel 320 kilometer rijden voordat het filter vol is.

CO₂-neutraal

Via een levenscyclusanalyse met de software van SimaPro kan worden bepaald in hoeverre de levenscyclus van het voertuig – van de bouw tot het gebruik en de afterlife – CO₂-neutraal is. Verschillende innovaties dragen bij aan dit doel. Zem is bijvoorbeeld volledig 3D-geprint met gerecycled plastic (PETG) dat is versterkt met ofwel glasvezel (carrosserie panelen), of carbon (monocoque). Het interieur, inclusief de stoelen, is ook 3D-geprint met gerecycled plastic. De stoelen zijn vervolgens bedekt met recyclebaar foam van foamplant en afgewerkt met pinatex leer (gemaakt van ananas). Het 3D-printen van het grootste deel van de auto heeft een erg positief effect op de herbruikbaarheid en recyclebaarheid van Zem. Dit komt doordat deze 3D-geprinte onderdelen versnipperd kunnen worden en het plastic op deze manier opnieuw kan worden gebruikt.

De elektrische en duurzame vierwieler heeft een sportief uiterlijk. Met reden, zeggen de studenten, want er wacht de auto-industrie een sportieve uitdaging. Wegtransport moet immers flink verduurzamen. Nikki Okkels, external relations manager bij TU/ecomotive: “Wij willen de industrie kietelen door te laten zien wat er allemaal al mogelijk is. En samenwerken. Als 35 studenten in een jaar een bijna CO₂-neutrale auto kunnen ontwerpen, ontwikkelen en bouwen, dan liggen er ook kansen en mogelijkheden voor de industrie.”

Okkels: “We roepen de industrie op om de handschoen op te pakken, en we denken uiteraard graag met ze mee. We zijn zelf ook nog niet klaar met ontwikkelen en willen komende jaren nog flinke stappen zetten. Autofabrikanten nodigen we van harte uit om eens een kijkje te komen nemen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (4)

  1. Een liter brandstof geeft 2,4 kg CO2 en voor 20000 km heb je grofweg 1000 liter brandstof nodig. Dat betekent dat dit filter een duizendste van de geproduceerde CO2 afvangt. Weegt dit op tegen het verlaagde redement van de motor?

  2. @Joris, het is een elektrische auto. Maar zelfs uitgaande van groene stroom zal het nog steeds een fractie zijn denk ik.

  3. Als je dat patent daarna vrij geeft, blokkeer je de mogelijkheid van anderen om het zelf te patenteren en commercieel uit te buiten, dus ik hoop dat ze dat zo gaan doen.