Categories: Actueel

Overheid wil snelle trein naar Duitsland en binnenlands metrostelsel van treinen

Het Toekomstbeeld OV is een gezamenlijke visie van alle partijen uit de sector en alle betrokken overheden op hoe het openbaar vervoer in Nederland er in 2040 uit moet zien.

Van Veldhoven: "Steeds meer mensen reizen met het openbaar vervoer. In stedelijke gebieden is het aantal reizigers in 2040 met 30 tot 40% gegroeid. We willen dat ook al die extra reizigers hun reis in 2040 met gemiddeld een 8 beoordelen. Dat betekent dat we nú hard aan de bak moeten. Snellere treinen die als een soort metro gemiddeld elke tien minuten op de landelijke stedenring rijden en hoogwaardige stations, waar spoorlijnen naadloos aansluiten op andere soorten vervoer in de stad en rest van de regio."

Minder stops en overwegen

Op de landelijke stedenring wordt ingezet op snelle, hoogwaardige en frequente verbindingen. Met het metronetwerk wordt voortgebouwd op de tien-minuten-treinen die de komende jaren al op de drukste plekken op het Nederlandse spoor gaan rijden. Door het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS kunnen treinen straks ook veilig dichter op elkaar rijden, waardoor het aantal treinen op sommige trajecten verder omhoog kan. Ook zullen sommige treinen op minder stations gaan stoppen. Verdere tijdswinst kan behaald worden door het weghalen van een deel van de overwegen op het spoor van de stedenring.

Snelle trein naar ‘onze belangrijkste handelspartner’

De staatssecretaris wil onderzoeken hoe de Randstad kan worden aangesloten op het Duitse hogesnelheidsnetwerk. "Vanuit Rotterdam ben je nu al in drie uur in het centrum van Parijs. Maar wat ontbreekt, is zo’n snelle en hoogwaardige treinverbinding met onze belangrijkste handelspartner." Met dit onderzoek wil ze een vervolg geven aan de quick scan die onlangs al gedaan werd naar manieren om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te versnellen. In haar streven naar een snelle treinverbinding wil de staatssecretaris samen optrekken met de Duitsers. Ook wil zij hierover later dit jaar in gesprek met de nieuwe Eurocommissaris.

Om de internationale trein in 2040 het alternatief voor vliegen te laten zijn, zet Van Veldhoven er ook op in dat naar het zuiden straks elk uur snelle treinen rijden naar Parijs en Londen. Naar Brussel moeten dit er zelfs twee per uur worden.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

4 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

4 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

4 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

4 dagen ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

4 dagen ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

4 dagen ago