Aan het einde van dag 2 staan het Nuon Solar Team (TU Delft) en Solar Team Twente eerste en derde in de Challenger Class van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Nummer twee is Tokai University. Het team van de TU Eindhoven staat eerste in de Cruiser Class: de categorie auto’s die zo zuinig mogelijk, en met zoveel mogelijk mensen, de route moet afleggen.
De Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) is de grootste en sterkst bezette zonnerace ter wereld en wordt daarom beschouwd als het officieuze wereldkampioenschap zonne-racen. In totaal nemen dit jaar 38 teams deel uit 21 landen. De zonnewagens racen 3.000 kilometer door ‘de Outback’, van Darwin in het noorden naar Adelaide in het zuiden. De winnaar van de Challenger Class komt vermoedelijk donderdag aanstaande over de finish.Het Eindhovense team verwacht vrijdag te finishen.
Hitte
De eerste dagen hebben de teams veel last gehad van de hitte. Terwijl het in de cabine van de Nuna9 – de negende solarracewagen van de TU Delft – 39 graden Celsius werd, was het onder de motorkap nog een graad of tien heter. "Gelukkig hebben we geoefend met helder blijven in de hitte, onder meer door sudoku’s te doen in de sauna", vertelt Lisanne de Rooij, de laatste coureur van dag 1.
Solar Team Twente moest op dag 2 stevig knokken met het Western Sydney Solar Team en het University of Michigan Solar Car Team, maar steeg uiteindelijk van de vierde naar de derde plaats. "Na de ongekende inhaalslag van dag 1 – waarin we op zestien teams inliepen – zitten we nu weer tussen de beste solarteams ter wereld", vertelt teamleider Olivier Berghuis. Het team reed vandaag een nek-aan-nek race met het topteam uit Michigan. "Vanochtend om half elf werden we ingehaald door Michigan. Door het snelle handelen van onze coureur tijdens de eerste controlestop konden wij vlak voor het team uit Michigan vertrekken en behaalden wij de derde positie", vertelt Berghuis. Solar Team Twente haalde eerder op de ochtend al het Western Sydney Solar Team in.
Positie
Het Twentse team ligt op dit moment 23 minuten achter op koploper Nuon Solarteam. "Wij gaan er alles aan doen om de koppositie te veroveren en maken ons klaar voor de laatste drie dagen in de race. Met nog ongeveer 1800 kilometer en twee zonneauto’s voor ons moet dit mogelijk zijn", meent Strateeg Jeroen Minnema.
Tijdstraf
Er is ook minder goed nieuws voor Solar Team Twente. Het krijgt mogelijk een tijdstraf opgelegd vanwege het gebruik van een wit kleed onder de auto tijdens stops op de eerste racedag. Het team vindt een mogelijke tijdstraf onbegrijpelijk. "We hebben tijdens de technische keuring gevraagd of we het kleed mochten gebruiken en dat was het geval. Op basis van beelden van de race van gisteren overweegt de organisatie alsnog om ons een tijdstraf op te leggen. In onze ogen is dat onterecht omdat we toestemming hadden", aldus Olivier Berghuis. "Vanmorgen om zeven uur is ons gemeld dat het kleed niet meer toegestaan was en hebben we het ook niet meer gebruikt."
Slimme hendel
De eerste racedag was de traagste uit de geschiedenis van het Nuon Solar Team. Dat komt omdat er veel minder zonnecellen op de auto mochten worden geplaatst dan voorheen. Coureur Emma Vercoulen – die als tweede plaatsnam achter het stuur – denkt dat Nuna9 wel voordeel haalt uit een slimme oplossing om het paneel snel omhoog te kunnen zetten tijdens de verplichte stops. "We doen dat nu met een hendel, waardoor we als coureurs heel snel uit kunnen stappen en het paneel naar de zon richten voor extra energie-inname. Hiermee winnen we veel tijd ten opzichte van de concurrentie."
De auto van de TU Eindhoven is geschikt voor vijf personen. Hij is de superlicht en aerodynamicsch en daardoor en zuiniger, waardoor energie wordt bespaard. De energie die niet wordt gebruikt, kan worden teruggegeven aan het elektriciteitsnet. De auto heeft alle testen van Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) doorstaan en is daarmee als Nederlands kenteken geregistreerd. De studenten mogen met de auto dus de openbare weg op.
Kijk op de car tracker waar de verschillende auto;’s zich bevinden: