Opladen niet nodig voor Solar-Bike

Een elektrische fiets zonder stekker is voor veel gebruikers een droom. Volgens het Eindhovense Solar Application Lab (SAL) zou die droom binnenkort wel eens werkelijkheid kunnen worden. Het is de hightech start-up gelukt om in samenwerking met diverse partners de eerste Solar-Bike te ontwikkelen. Opladen is niet meer nodig doordat gebruik wordt gemaakt van efficiënte zonnecellen die te bevestigen zijn aan het voorwiel van een elektrische fiets. “We willen een steentje bijdragen aan de oplossing van het klimaatprobleem”.

De gemiddelde afstand die een Nederlander dagelijks aflegt naar zijn werk is zo’n 17 kilometer. Toch kiezen de meeste forenzen voor de auto. Niet efficiënt met al die files en zeker niet goed voor het milieu. Het Solar Application Lab Eindhoven komt met een goed alternatief. De S-Bike, een elektrische fiets die zichzelf met zonnecellen oplaadt.

Minder energie verloren

Zonne-energie heeft de toekomst, stelt Marc Peters, oprichter en eigenaar van SAL. "Maar er valt nog een wereld te winnen. Nu gaat er nog veel opgewekte zonne-energie verloren. Wij hebben een technologie ontwikkeld die twintig keer effectiever is. Daardoor wordt het mogelijk om ook voldoende energie op te wekken op kleinere oppervlaktes. Dus ook op je fiets. Hoe Hollands wil je het hebben? Met deze ontwikkeling krijgt Nederland fietsland een hele andere lading, letterlijk en figuurlijk."

Band met de TU/e en Segula/Ebike Nederland

"We hebben de samenwerking met het bedrijfsleven en onderwijs actief opgezocht en ook bewust gekozen voor het TU/e-terrein als vestigingsplek", legt Peters uit. "We kunnen gebruik maken van de kennis die hier te vinden is". De TU/e zet zich actief in om stappen te zetten op het gebied van andere energievoorziening. Zo wordt gewerkt aan een Europese Solar Trip, waar studenten de competitie aangaan om deze maatschappelijke uitdagingen te beslechten. Studenten zetten techniek in, om maatschappelijke veranderingen in gang te zetten. Ook wordt gekeken naar andere mogelijkheden voor de S-Bike, bijvoorbeeld het terugwinnen van remenergie en het wireless delen van energie met andere fietsen. Zo kan iedere fietser bijdragen aan een betere maatschappij.

Joop Schaffels van Segula: "Onze naam is sinds 2013 onlosmakelijk verbonden met de energiepositieve solar gezinsauto Stella Lux van Solar Team Eindhoven. Ook SAL kwam zo op ons spoor. Wij beschikken over brede kennis en ervaring als het gaat om solar power voor aandrijving. Segula is nauw betrokken bij de ontwikkeling van dit product, is verantwoordelijk voor de systeem architectuur van de S-bike en is betrokken bij het ontwikkelen van de laadstrategie. Een hele interessante businesscase voor de markt."

Arno Cup van Ebike Nederland: " Wij bewegen ons al vanaf de eerste fiets met hulpmotor in dit segment. Ons bedrijf ontwikkelt , produceert en distribueert elektrische fietsen door heel Europa. Het ligt in de planning om de Solar Bike aan te bieden in onze Ebike4all vestigingen zodat we de klant de juiste uitleg en begeleiding kunnen geven. Bij de eerste testritten was ons team onder de indruk en iedereen die de fiets tot nu toe gezien en bereden heeft, is enthousiast. Wij denken dat de Solar E-Bike de aanvulling is in het toekomstige Groene vervoer. Vooral vanuit de food bezorging is er veel animo voor dit geweldige product."

Op zoek naar investeerders

Op 23 februari wordt het prototype van de S-Bike gepresenteerd.  Nu werkt SAL aan de vervolgstappen. "We gaan onze technologie testen op een tiental fietsen. En daar is onder meer de  TU/e  bij betrokken. Het lijkt me wel wat om een campusbike te introduceren.  Het geeft ons de mogelijkheid om in een real-life situatie te kunnen testen of alles naar behoren functioneert."

De komende maanden zijn volgens Peters heel belangrijk. "De cellen moeten onder alle weersomstandigheden werken. Dus niet alleen op een zonnige julidag, maar ook op een regenachtige dag in september. Verder moet de fiets hufterproof worden."  Pas dan volgt de stap naar de markt. Aachter de schermen hebben daarvoor al verschillende gesprekken met geïnteresseerde partijen plaatsgevonden. "Toch zijn we nog dringend op zoek naar investeerders. Partijen die vertrouwen hebben in dit product. Die Nederland fietsland verder op de kaart zetten."