Volgens de NS en Exterion , het bedrijf dat de camera’s plaatst en uitleest, is er geen reden voor zorg. De beelden worden niet gebruikt om mensen te herkennen of analyseren, zo stelt het reclamebureau, doch slechts om te meten hoe lang mensen naar een bepaalde reclame kijken. Echter: het bureau bekijkt echter wel hoe oud de toeschouwer is en of het om een man of een vrouw gaat.
Tot vorig jaar gebruikte Exterion sensoren om het kijkgedrag te meten. Die kunnen echter niet onderscheiden of er één of meerdere personen staan.
Inmiddels gaan meerdere instanties uitzoeken of dit wel of niet mag. Onder meer de Autoriteit Persoonsgegevens, de Maatschappij Voor Beter OV, reizigersorganisatie Rover, burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom onderzoeken de zaak.
De NS laat weten dat er geen plannen zijn om de camera te verwijderen. "Er is gekeken of dit binnen de wet- en regelgeving past en daarbij werken we naar tevredenheid samen met Exterion."
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…