Categories: Actueel

NS onthult nieuwe trein met toilet ontwerp TU Delft

Marian Loth doet al jaren onderzoek naar treintoiletten. Ze onderzocht dat 85% van de mannen staand gebruik maakt van het treintoilet. Ook onderzocht ze de vervuiling van de wc bril bij staand plassen. Met behulp van papier kon ze onzichtbare verstuiving bij het plassen zichtbaar maken. Ze richtte zich daarom op het ontwerp van een urinoir, naast de gebruikelijk toiletpot: "De uitdaging was om mannen goed te laten richten. Dat is weer afhankelijk van hun blaas, zicht, afstand tot de pot en het wiebelen van de trein." 

Specifieke doelgroepen

Het ontwerp voor een familietoilet richt zich op specifieke doelgroepen, waaronder ouderen en families met kleine kinderen. Marian: "Uit een vragenlijst bleek dat vooral ouderen meer met de trein zouden reizen als er een deugdelijk en hygiënisch toilet aanwezig zou zijn. Het scheiden van de toiletpot en het urinoir draagt daar aan bij. Ook zijn er in de trein beugels aanwezig waaraan je je goed vast kunt houden. Voor de ouders is een baby-verschoontafel waarop ze hun kinderen kunnen verschonen. Daarnaast moet het toilet ook toegankelijk zijn voor mensen in een rolstoel."

De TU Delft onderzoekt op verzoek van de NS ook het rapportcijfer dat het publiek geeft aan het treintoilet. Marian: "Het cijfer zal ook afhangen van de frequentie waarmee het toilet wordt schoongemaakt, maar het ontwerp zal het gedrag van de treinreiziger zeker positief beïnvloeden." 

Nieuwe treinen

De NS presenteerde in Haarlem de eerste van 81 gemoderniseerde dubbeldekkers uit de jaren negentig. Naast de nieuwe toiletten is er in de trein ook aandacht voor kunst, meer bagageruimte, wifi en actuele reisinformatie. Door nieuwe ledverlichting en verbeterde aerodynamica is de trein ook duurzamer en zuiniger geworden. Dit type dubbeldekker zal worden ingezet in de spits en kan 1000 mensen per keer vervoeren. In 2020 zullen alle 81 dubbeldekkers gerealiseerd zijn.

Het toilet ontwierp Marian in samenwerking met haar promotor prof. ir. Daan van Eijk en Assoc prof. dr.ir. Johan Molenbroek, beide van de sectie Applied Ergonomics and Design, in opdracht van de NS en Nedtrain.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

1 dag ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

1 dag ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

1 dag ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

1 dag ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

1 dag ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

1 dag ago