Het studententeam deed mee aan de World Human Powered Speed Challenge, een internationale competitie waarin topsporters op aerodynamische fietsen strijden om de hoogste snelheid. Atletes Lieke de Cock en Jennifer Breet raceten voor het Human Power Team in de categorie vrouwen en werden eerste en tweede.
De omstandigheden in de Nevadawoestijn zijn ideaal voor hoge snelheden. De Cock: "We racen op een kaarsrechte weg van 10 km lang en er is weinig luchtweerstand vanwege de lage luchtdichtheid in het woestijngebied op 1300 meter hoogte." Breet haalde met 117 km/u de 2e plek. Het team kwam erg dicht in de buurt van het wereldrecord voor vrouwen, dat momenteel op naam staat van de Française Barbara Buatois met 121,8 km/u.
De combinatie van mens en techniek maakte deze snelheden mogelijk. "Luchtweerstand is de grootste uitdaging voor snelheid", vertelt teamleider Stephanie Wiechers. "De studenten hebben er dan ook alles aan gedaan om de ligfiets zo aerodynamisch en zo klein mogelijk te maken. Zij hebben een extreem aerodynamische kap voor de fiets ontwikkeld, die om het lichaam van de atleet ontworpen is. De atleten zijn daarvoor uitvoerig 3D gescand in een lab van de TU Delft.
Er is veel ruimte bespaard door een nieuw schakelsysteem. "In een normale fiets beweegt je ketting wanneer je schakelt naar een andere versnelling, maar bij ons bewegen juist de tandwielen. Dit zorgt ervoor dat de ketting altijd in een rechte lijn blijft waardoor er minder wrijving is in de ketting dan bij een normale racefiets", aldus Chief Engineer Thijs Bon.
Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…
De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…
Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…
Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…
Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…
Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…