Een auto met de weerstand van een colablikje

Geplaatst op 26 juni 2019 om 16:04 uur
Een auto met de weerstand van een colablikje
De nieuwe auto van Solar Team Twente heeft geen neus. Daardoor heeft de kleinste zonneauto in de Twentse historie al snel de bijnaam ‘de kart’ gekregen. Het team mikt met de RED E op een toppositie tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in oktober in Australië.

"Het moment dat we de zonneauto uit de mal haalden was erg spannend", vertelt Mariska Bos, verantwoordelijk voor de aerodynamica. "Dan kun je voor het eerst écht ervaren hoe de auto geworden is. En wat is hij klein! Voor de aerodynamica is dat trouwens super goed. Onze zonneauto ondervindt ongeveer evenveel weerstand als een colablikje."

 

Museum

Ter ere van de presentatie afgelopen vrijdag had het team een interactief museum opgezet. Hier werden proefjes gedaan met carbon en werd uitgelegd hoeveel luchtweerstand de zonneauto heeft. In de elektronicahoek was te ontdekken hoe de auto van binnen in elkaar zit en hoe het mogelijk is om op zonne-energie te rijden. "Door vergelijkingen te maken met gebruiksvoorwerpen uit het dagelijks leven is inzicht te krijgen in de elektronica van onze auto. Daar is het museum heel geschikt voor. Een leuk vergelijking is bijvoorbeeld dat onze zonneauto met een snelheid van 80 km/uur evenveel verbruikt als een tosti-ijzer," vertelt elektronicus Rob Kräwinkel .

 

GaAs zonnecellen

RED E is door de keuze voor GaAs zonnecellen een stuk kleiner dan de voorgaande auto. GaAs-cellen worden voornamelijk in de ruimtevaart gebruikt. In plaats van 4m2 ligt er nu 2,64 m2 aan zonnepaneel op de auto. Vooral in lengte is dat te zien, het scheelt bijna 1,5 meter.


Dat maakt het wel lastiger om alle componenten in de auto te krijgen. Dit resulteert in knap ontwerpwerk van de kant van de mechanici. Zo is de wielophanging gebaseerd op de Formule E ophangingen.

 

Motor Controller Unit

Deze editie rijdt Solar Team Twente voor het eerst met een zelf ontwikkelde Motor Controller Unit (MCU). De ontwikkeling van deze MCU is voorgaande editie al gestart en in samenwerking met partner 3T uitgewerkt tot een werkend product dat ook toepasbaar is in de industrie.

 
© Engineersonline.nl