Het nut van de afgedankte auto

Geplaatst op 29 mei 2019 om 11:52 uur
Het nut van de afgedankte auto
Er is in Nederland geen sector die meer recyclet dan de autodemontagebedrijven, shredderbedrijven en recyclingbedrijven. En dat is al jaren zo. Vorig jaar heeft deze sector gezamenlijk 98,4 procent van het gewicht van afgedankte auto’s nuttig toegepast. Dat blijkt uit het jaarlijkse duurzaamheidsverslag van Auto Recycling Nederland, ARN.

Via ARN zijn vorig jaar 207.239 afgedankte auto's gerecycled (in 2017: 196.252). Dat komt overeen met 216 miljoen kilogram materiaal. De organisatie werkt samen met 300 recyclingbedrijven die het materiaal op verantwoorde wijze hergebruiken of zorgen dat het een andere nuttige toepassing krijgt. Sinds de oprichting in 1995 zijn er via ARN ruim vijf miljoen auto's duurzaam gerecycled.


Autorecycling wordt gemeten in een percentage van het gewicht. Dit percentage drukt uit hoeveel van het gewicht van een auto nuttig wordt toegepast. De demontagebedrijven nemen een kwart voor hun rekening. Zij halen de herbruikbare onderdelen - motor, versnellingsbak en andere verplichte onderdelen zoals vloeistoffen, banden en accu's - uit de auto.

 

Terugwinnen metalen

Bij de shredderbedrijven is het vooral te doen om het terugwinnen van de metalen, die vervolgens - rechtstreeks of via inzamelaars - aan smelterijen worden geleverd. Het gaat hier met name om aluminium, ijzer en koper. In deze schakel van de keten wordt 60% van de recycling gerealiseerd. De complete wrakken worden bij de shredderbedrijven vermalen tot snippers van zeer diverse samenstelling - van ijzer tot verschillende kunststoffen. Het grove, lichte materiaal wordt afgezogen en gescheiden. Een trommelmagneet scheidt alles wat ijzer is van de rest.

 

Nascheidingsfabriek

De laatste bijdrage levert ARNs nascheidingsfabriek in Tiel. Hier worden de resten met de Post Shredder Technologie (PST) gesplitst in 20 herbruikbare grondstoffen. Met verfijnde machines en technieken wordt het afval hier ontleed in verschillende stromen. De allerlaatste mineralen, plastics, vezels en metalen worden uit de materiaalstroom van de shredderbedrijven gezeefd. De bijdrage van deze laatste schakel: 15,2%.


De PST-fabriek verwerkt per week ruim 800.000 kilo shredderafval, waarmee jaarlijks 40.000 ton afval wordt gerecycled. Van dat afval wordt 40% verwerkt tot herbruikbaar materiaal. Het materiaal dat niet opnieuw gebruikt kan worden, wordt verbrand met energieterugwinning. De laatste 3% van het shredderafval komt op de stort terecht.

22 maal de Eiffeltoren


Laat de aantallen even inwerken. De autorecyclingketen heeft in 2018 216 miljoen kilo aan materialen verantwoord verwerkt, uit 207.239 auto's. Met het staal van deze auto's - samen zo'n 162.475 ton - kun je 22 Eiffeltorens bouwen. De banden van deze auto's - samen 829.000 stuks - wegen bijna evenveel als 1200 olifanten. Zelfs de 1,6 miljoen liter afgewerkte olie gaat niet verloren.
 
© Engineersonline.nl