Snel laden als de zon schijnt

Geplaatst op 08 mei 2019 om 11:00 uur
Snel laden als de zon schijnt
456 Amsterdamse laadpalen voor elektrische auto’s zijn afgelopen dinsdag omgedoopt tot Flexpower-laadpalen. Deze palen geven meer stroom bij zonnig weer en in de daluren en minder tijdens piektijden. Zo wordt het elektriciteitsnet minder belast.

Amsterdam groeit en verduurzaamt. Er wordt meer energie gevraagd, maar ook meer opgewekt. Het elektriciteitsnet wordt daardoor flink belast. In de piekuren (18.00 tot 21.00 uur), is de belasting 2,5 tot 5 keer zo groot als tijdens de rest van de dag. Om aan de vraag te kunnen voldoen, moet er geïnvesteerd worden in het elektriciteitsnet. Óf gezocht naar alternatieve oplossingen. Flexpower is zo'n oplossing.

 

Flexpower spreidt de stroom over de dag. De laadpalen geven iets minder stroom af in de uren dat de huishoudens veel energie vragen en halen dat in door ‘s nachts meer te geven. De meeste automobilisten laden 's nachts, en ondervinden hier dus geen nadeel van. Bovendien gebruikt Flexpower overdag lokaal opgewekte energie van huishoudens en zet die direct lokaal in om sneller auto's te laden. Zo hoeft deze energie het net niet verder te belasten.

 

Laadpalen 40% sterker

De laadpalen worden niet alleen slimmer, maar ook sterker. Hun capaciteit is met 40% verhoogd. De Flexpower-laadpalen kunnen 3x35 ampère afgeven, in plaats van de normale 3x25 ampère. En ze kunnen de stroom slimmer over de auto's verdelen. Of elektrische auto's deze capaciteit ook daadwerkelijk gebruiken, hangt af van de capaciteit van de auto en de accu. Het is mogelijk tot ongeveer twee keer zo snel te laden.

 

52 palen op proef

Het afgelopen jaar is Flexpower getest bij 52 laadpalen in wijken waar relatief veel auto's staan met hoog laadvermogen. Vooral volledig elektrische auto's bleken voordeel te hebben van de Flexpower-laadpalen. In 70% van de gevallen laden zij sneller dan bij een reguliere laadpaal. Hybride auto's hebben minder mogelijkheden het laden ‘in te halen' vanwege het lagere laadvermogen. Uit de proef bleek dat 5% van de hybride auto's hinder ondervond van de Flexpower-laadpalen.
 
© Engineersonline.nl