Zeewaardige zonneboot vliegt over de golven

Geplaatst op 21 januari 2019 om 08:54 uur
Zeewaardige zonneboot vliegt over de golven
Het TU Delft Solar Boat Team gaat een zonneboot ontwikkelen voor op open zee. Het wordt een trimaran, een boot met drie rompen, die de oceaan volledig op zonne-energie gaat bedwingen.

Het team is van plan komende zomer het wereldkampioenschap voor zonneboten in Monaco te winnen en een wereldrecord te verbreken door als snelste zonneboot ter wereld Het Kanaal over te steken.
Het ontwerp is compleet anders dan de voorgaande jaren, toen er boten werden gebouwd voor de binnenwateren. Om de hoge golven en hevige windvlagen op open zee aan te kunnen, wordt het een trimaran. Dit type boot kan breed gebouwd worden om de stabiliteit te leveren die nodig is.


Met een grotere zonneboot komt er ook een aanzienlijk groter zonnedek. Met 28 vierkante meter is de energie die uit het zonlicht kan worden verkregen maximaal. Dankzij het gebruik van draagvleugels zal de trimaran niet alleen kunnen varen maar bij hoge snelheid ook kunnen planeren (‘vliegen' boven de golven). De draagvleugels tillen de gehele romp uit het water, waardoor de waterweerstand drastisch wordt verlaagd. Dit vergroot de snelheid uiteraard drastisch. Verder kunnen er dit jaar niet één, maar drie passagiers in de boot varen.

 

Start productie

Nu het ontwerp van de trimaran is afgerond, gaat het team van start met de productie. "Na vijf maanden is ons ontwerp af: alle deelsystemen zijn geperfectioneerd en we hebben elk detail aandachtig afgewogen. De volgende uitdaging is de productie, het daadwerkelijk realiseren van dit ontwerp", zegt exposure manager Redmer Aarnink. In drie maanden wordt de zonneboot volledig geproduceerd en geassembleerd zodat hij in het voorjaar in het water kan. De opvolgende maanden worden gebruikt om te testen en perfectioneren, om begin juli klaar te zijn voor de The Offshore Challenge in Monaco. De studenten gaan eind juli ook een wereldrecordpoging doen door als snelste zonneboot ooit Het Kanaal over te steken.

 
© Engineersonline.nl