Driewieler voor tweevoeters

Geplaatst op 25 november 2018 om 21:28 uur
Driewieler voor tweevoeters
Is het een scooter of is het een robot? De CanguRo is het om beurten. De CanguRo is een persoonlijke assistent die de gebruiker als een trouwe hond kan volgen of juist een ontspannen rit kan aanbieden. De CanguRo biedt forenzen en studenten op zoek naar de ultieme last mile vervoersoplossing meer dan alleen een comfortabele rit. De RidRoid robot - een mash up van ‘ride’ en ‘Android’ - is in staat om zijn gebruiker te volgen, en kan dan een handig hulpje zijn voor het dragen van een zware (school)tas. Maar hij kan ook zelf zijn weg naar een ontmoetingspunt vinden.

Ontwikkeld door Shunji Yamanaka van de University of Tokio en Takayuki Furuta van het Future Robotics Technology Research Center (fuRo) van het Chiba Institute of Technology in Japan, is de CanguRo dan ook ontworpen om zowel te volgen als te vervoeren. In de eerste modus is de CanguRo 550 mm lang en maakt gebruik van kunstmatige intelligentie in de vorm van scanSLAM. Hiermee worden 3D-kaarten gegenereerd m.b.v. gegevens van sensoren om een schatting te maken van de eigen locatie.

 

Sensoren

De sensoren draaien op het eigen robotbesturingssysteem van fuRo en kunnen de gebruiker automatisch volgen of draadloos worden aangestuurd vanaf een tablet of smartphone. De CanguRo kan automatisch naar een specifieke locatie worden gestuurd om de gebruiker bijvoorbeeld na een vergadering of vermoeiende collegedag te ontmoeten.

 

Transporter

De CanguRo kan ook worden omgevormd tot een scooter-achtige transporter, waardoor de stoel wordt verhoogd en de lengte uitschuift tot 750 mm. De motoren drijven de 12-inch wielen aan de voorkant aan en sturen via het 10-inch dikke achterwiel. Een topsnelheid van 10 km/u zal de handen weliswaar niet op elkaar krijgen maar zal de berijder ontspannen vervoeren naar collegezaal of kantoortuin.


De speelse robot-driewieler ziet er al prachtig uit maar is nog niet te koop. Voorlopig is het nog een (veelbelovend) onderzoeksproject. Via onderstaande video kun je alvast een virtuele rit maken.

 
 
© Engineersonline.nl