Drie dode Tesla-rijders, wellicht door brandbaarheid batterijen

Geplaatst op 17 mei 2018 om 11:51 uur
Drie dode Tesla-rijders, wellicht door brandbaarheid batterijen
Vorige week zijn er drie mensen om het leven gekomen na ongevallen waarbij een Tesla was betrokken. Vermoedelijke oorzaak: de batterijen vlogen in brand en konden niet snel genoeg worden geblust.

Op Hemelvaartsdag botste een 48-jarige Duitser vlakbij de Zwitserse Ceneri-Tunnel tegen de vangrail. Zijn auto vatte vlam en voordat de brandweer de brand kon blussen, was de man al overleden. De brandweer suggereerde dat er sprake kon zijn van thermal runaway: een proces waarbij chemicaliën de hitte zó snel doen toenemen, dat blussen zeer moeilijk of soms onmogelijk wordt.


Twee dagen voor dit ongeval verloren twee mannen van 18 in Florida (VS) hun leven in een brandende Tesla. En dit zijn niet de eerste gevallen. In Amerika en China eisen brandende elektrische voertuigen (want het probleem beperkt zich niet tot het merk Tesla) steeds meer doden. Nederland kende zijn eerste brandende-Tesla-dode in 2016, toen een 53-jarige inwoner van Hilversum in Baarn tegen een boom reed.


De brandweer wist toen niet wat te doen - en dat is nog steeds vaak het probleem. De hitte is enorm, er schieten onderdelen uit het batterijpakket rond als ware het vuurwerk en de brandweermannen lopen het risico te worden geëlektrocuteerd. Daarbij kan een batterij natuurlijk sowieso niet ‘standaard' (met water) worden geblust, dus de brandweer moet ook maar net weten wat te doen. 

 

Een oplossing voor het probleem is er vooralsnog niet. Als één batterij in brand vliegt, steekt hij de andere nou eenmaal snel aan.

   

In onderstaand filmpje komen een brandweerman en garagehouder aan het woord over het ongeval in Zwitserland. Ook wordt getoond hoe gemakkelijk batterijen ontbranden als je er een steen op gooit:

 
© Engineersonline.nl