EO

Nederlandse start-up Venturi ontwikkelt elektrisch vliegtuig voor 44 personen

26 januari 2022 om 15:34 uur

De Delftse start-up Venturi Aviation werkt aan een revolutionair elektrisch vliegtuig met 44 zitplaatsen en een vliegafstand van 550 km. Elektrisch vliegen is tot nu toe alleen mogelijk voor kleine vliegtuigen. Venturi rekent echter op snelle verbeteringen in batterijtechnologie.


De Echelon 01 kan met zijn vliegafstand van 550 km 15% van de Europese vluchten elektrisch uitvoeren. Niet alleen is de aandrijving volledig CO2-vrij, ook wordt er geen stikstof uitgestoten, waarmee het een potentiële oplossing is voor het stikstofdossier rondom Schiphol. Tot slot is de geluidsproductie tot bijna de helft lager. 

 

Zware batterijen?

Elektrisch vliegen wordt vaak voor onmogelijk gehouden, vanwege het grote gewicht van de batterij.  Venturi Aviation heeft dat probleem ook: een vliegtuig moet zo licht mogelijk zijn, maar een batterijsysteem is zwaar. De start-up ontwikkelt daarom een vliegtuig met een verwisselbaar batterijsysteem dat iedere 1,5 jaar vervangen wordt door een lichtere batterij, waardoor de vliegafstand over tijd toeneemt.


Daarnaast houdt Venturi rekening met de lange ontwikkelingstijd van een vliegtuig. In zijn huidige planning is het bedrijf nog ongeveer 8 jaar bezig voordat het de eerste vliegtuigen aflevert. Het verwacht dat de batterijtechnologie tegen die tijd ver genoeg is om mee te kunnen gaan vliegen. 

 

Het ontwikkelen en op de markt brengen van een vliegtuig is zeer kapitaalintensief en kost meerdere jaren. Daar zien Venturi-oprichters Jan Willem Heinen en Joost Dieben echter geen been in. De ervaren ondernemers rekenen erop dat ze de investeringen in een toekomstige krappe markt makkelijk zullen terugverdienen.

 

"Venturi verwacht miljarden te spenderen aan ontwikkeling en opzet van de productielijn over een periode van 8 jaar", zegt Dieben. "Dat is veel geld, maar de verwachting is dat klimaatproblemen de komende 8 jaar zó nijpend worden, dat luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk gedwongen worden om te kiezen tussen ofwel 100% duurzaam vliegen, of te stoppen met vliegen op bepaalde routes. De productie van duurzame vliegtuigen zal tegen die tijd nog heel klein zijn, waardoor er een groot tekort ontstaat. In zo'n markt wordt prijs van het vliegtuig in principe bepaald door de hoogste bieder. Vanuit dat perspectief is een investering over een lange tijd geen onrealistisch plan."


Het team van Venturi bestaat momenteel uit 10 (Lucht & Ruimtevaart) ingenieurs.

 

Reacties (3)

Het is de vraag of batterijen echt zoveel kleiner kunnen gaan worden. Fysica heeft zijn grenzen. En daarmee staat of valt het hele concept. Het is wel een gok, de aanname dat batterijen nog zoveel kleiner gaan worden.

Ik vermoed dat waterstof hier een veel betere energiebron zou zijn. Met waterstof hoef je geen voorschot te nemen op ontwikkelingen in de toekomst, het zou nu al te bouwen zijn.

Ook zou waterstof geschikt zijn voor langere afstanden.
Pieter, 1 februari 2022 09:27
Geachte Venturi-oprichters Jan Willem Heinen en Joost Dieben .
Mijn naam : Toan c. Tran van de Tran Solutions b.v. in Purmerend.
Ik heb een theorie voor:
1- Elektrische energie generator ( patented door EPO )
2- Elektrische motor, patent in voorbereiding.
Als u willen meer weten, neem, a.u.b. contact.
Mvg.
Toan c. Tran
Tran Solutions b.v.
Toan Tran, 27 januari 2022 12:37
De term revolutionair zou ik alleen gebruiken in de titel als iets echt gelukt is. Revolutionaire plannen zijn er al genoeg. Dit lijkt vooral een heel mooi ambitieus plan... maar wel vol aannames en voorbehoud van stand van techniek over 8 jaar. En eindbestemming <500 km gaan we uiteraard juist niet meer vliegen, wetgeving is al in de maak. Korte afstanden doen we straks alleen nog relaxed met de trein. Alleen echt verre bestemmingen mogen dan nog in meerdere elektrische etappes met tussenstops voor accuwissel
Peter, 27 januari 2022 08:21
 

Gerelateerd nieuws

Noren willen reizen transformerren met elektrische vliegboot

Te land, ter zee en in de lucht: Noren bouwen elektrische vliegboot met wielen (video)

Een Noors bedrijf ontwikkelt een klein elektrisch watervliegtuig dat het lokale passagiersverkeer op grote schaal kan transformeren. Het ontwerp van de romp wordt momenteel getest in de sleeptank van Sintef in Trondheim.

VSParticle maakt opschaling waterstofproductie sneller, goedkoper en duurzamer met nanoprinter

VSParticle maakt opschaling waterstofproductie sneller, goedkoper en duurzamer met Nanoprinter

TU Delft-spin-off VSParticle ontwikkelde een goedkoper, duurzamer en eenvoudiger productieproces voor elektro-katalytische membranen: het hart van de productie van groene waterstof. De technologie herbergt ook beloftes…

Bosch Rexroth, Harting en Sumitomo Cyclo Drive genomineerd voor Hermes Award

Bosch Rexroth, Harting en Sumitomo Cyclo Drive genomineerd voor Hermes Award

De nominaties voor de Hermes Award zijn bekend: Bosch Rexroth, Harting en Sumitomo Cyclo Drive maken kans op de jaarlijkse technologie-innovatieprijs van de Hannover Messe.

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Gecodeerde, contactloze veiligheidsschakelaar PSEN cs5 en PSEN cs6 Veiligheidsschakelaar voor de hek- en positiebewaking

PSENcode is zowel bedoeld voor de standbewaking van afschermingen volgens EN 60947-5-3 als voor de positiebewaking. Door...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Güdel Benelux
Güdel Benelux

Lineaire aandrijf componenten en oplossingen

Orfa Visser BV
Orfa Visser BV

Gespecialiseerd in Forceren, Dieptrekken, Flenswalsen, Lassen en Apparatenbouw.

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tevema
Tevema

Leverancier van technische standaardveren en normdelen, leverbaar uit voorraad.

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

30 mei 2022, Hannover (De)

Hannover Messe

The lead theme Industrial Transformation spotlights the topics of digitalization and sustainability.

31 mei 2022, Düsseldorf

World Electrolysis Congress

Goal: tackle the remaining bottlenecks to rolling out electrolysers at scale and pace

31 mei 2022, Veldhoven

Business Software Event

Platform waar digitaliseringsvraagstukken voor de maakindustrie centraal staan

Meer agendapunten »