26 januari 2022 om 15:34 uur
De Delftse start-up Venturi Aviation werkt aan een revolutionair elektrisch vliegtuig met 44 zitplaatsen en een vliegafstand van 550 km. Elektrisch vliegen is tot nu toe alleen mogelijk voor kleine vliegtuigen. Venturi rekent echter op snelle verbeteringen in batterijtechnologie.
De Echelon 01 kan met zijn vliegafstand van 550 km 15% van de Europese vluchten elektrisch uitvoeren. Niet alleen is de aandrijving volledig CO2-vrij, ook wordt er geen stikstof uitgestoten, waarmee het een potentiële oplossing is voor het stikstofdossier rondom Schiphol. Tot slot is de geluidsproductie tot bijna de helft lager.
Elektrisch vliegen wordt vaak voor onmogelijk gehouden, vanwege het grote gewicht van de batterij. Venturi Aviation heeft dat probleem ook: een vliegtuig moet zo licht mogelijk zijn, maar een batterijsysteem is zwaar. De start-up ontwikkelt daarom een vliegtuig met een verwisselbaar batterijsysteem dat iedere 1,5 jaar vervangen wordt door een lichtere batterij, waardoor de vliegafstand over tijd toeneemt.
Daarnaast houdt Venturi rekening met de lange ontwikkelingstijd van een vliegtuig. In zijn huidige planning is het bedrijf nog ongeveer 8 jaar bezig voordat het de eerste vliegtuigen aflevert. Het verwacht dat de batterijtechnologie tegen die tijd ver genoeg is om mee te kunnen gaan vliegen.
Het ontwikkelen en op de markt brengen van een vliegtuig is zeer kapitaalintensief en kost meerdere jaren. Daar zien Venturi-oprichters Jan Willem Heinen en Joost Dieben echter geen been in. De ervaren ondernemers rekenen erop dat ze de investeringen in een toekomstige krappe markt makkelijk zullen terugverdienen.
"Venturi verwacht miljarden te spenderen aan ontwikkeling en opzet van de productielijn over een periode van 8 jaar", zegt Dieben. "Dat is veel geld, maar de verwachting is dat klimaatproblemen de komende 8 jaar zó nijpend worden, dat luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk gedwongen worden om te kiezen tussen ofwel 100% duurzaam vliegen, of te stoppen met vliegen op bepaalde routes. De productie van duurzame vliegtuigen zal tegen die tijd nog heel klein zijn, waardoor er een groot tekort ontstaat. In zo'n markt wordt prijs van het vliegtuig in principe bepaald door de hoogste bieder. Vanuit dat perspectief is een investering over een lange tijd geen onrealistisch plan."
Het team van Venturi bestaat momenteel uit 10 (Lucht & Ruimtevaart) ingenieurs.
Gerelateerd nieuws
Een Noors bedrijf ontwikkelt een klein elektrisch watervliegtuig dat het lokale passagiersverkeer op grote schaal kan transformeren. Het ontwerp van de romp wordt momenteel getest in de sleeptank van Sintef in Trondheim.
TU Delft-spin-off VSParticle ontwikkelde een goedkoper, duurzamer en eenvoudiger productieproces voor elektro-katalytische membranen: het hart van de productie van groene waterstof. De technologie herbergt ook beloftes…
De nominaties voor de Hermes Award zijn bekend: Bosch Rexroth, Harting en Sumitomo Cyclo Drive maken kans op de jaarlijkse technologie-innovatieprijs van de Hannover Messe.
Product van de maand
RSSPSENcode is zowel bedoeld voor de standbewaking van afschermingen volgens EN 60947-5-3 als voor de positiebewaking. Door...
Techvertorials
Focus op
Machineveiligheid, systemen en componenten
creating sustainable solutions
Lineaire aandrijf componenten en oplossingen
Gespecialiseerd in Forceren, Dieptrekken, Flenswalsen, Lassen en Apparatenbouw.
Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen
Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet
Leverancier van technische standaardveren en normdelen, leverbaar uit voorraad.
Agenda
30 mei 2022, Hannover (De)
The lead theme Industrial Transformation spotlights the topics of digitalization and sustainability.
31 mei 2022, Düsseldorf
Goal: tackle the remaining bottlenecks to rolling out electrolysers at scale and pace
31 mei 2022, Veldhoven
Platform waar digitaliseringsvraagstukken voor de maakindustrie centraal staan