EO

Vliegen met holle vleugels

25 oktober 2021 om 10:41 uur

De meeste eVTol-startups richten zich op luchttaxitoepassingen, met twee tot zes stoelen. Maar een paar denken groter. Craft Aerospace (VS) streeft naar voor negen zitplaatsen, voor regionale vluchten tussen steden. En dat doet het met een volstrekt verrassend aandrijfsysteem.


De hoofdromp van het Craft-vliegtuig lijkt veel op een klein traditioneel passagiersvliegtuig. Maar het begint raar te worden als je bij de vleugels komt. De voorvleugel sluit aan op de bodem van de cabine en zwaait terug in een redelijk bekende hoek. Aan hun uiteinden buigen de vleugels echter naar boven om de achtervleugels te ontmoeten, die zijn verbonden met de bovenkant van de achterkant van de cabine. Zo ontstaat een soort doosvleugel, die van boven of onder gezien een ruitvorm heeft.

 

En daar houden de verrassingen nog niet op. VTol-vliegtuigen moeten zowel naar beneden als naar achteren kracht kunnen genereren om ze te laten zweven en cruisen. Veel ontwerpen gebruiken hier twee systemen voor - dit worden lift- en cruise-ontwerpen genoemd. Anderen kantelen hun voortstuwingssystemen indien nodig - de gevectoriseerde stuwkrachtontwerpen. Er zijn kantelvleugels, die de hele vleugel draaien tot vectorstuwkracht en allerlei hybriden daartussenin. 

 

En dan is er dit. Craft stelt voor om de doosvleugel en elektrische propellors op hun plaats te laten, maar de stuwkracht naar beneden te sturen voor VTol-operaties middels een reeks flappen aan de achterkant van de vleugels. Deze strekken zich uit en buigen naar beneden om de luchtstroom om te leiden wanneer verticale stuwkracht vereist is, en trekken zich vervolgens terug om een ​​efficiënte voorwaartse vlucht mogelijk te maken. 

 

Hebben holle Vtol-vleugels de toekomst?Vaste props langs de onderste en bovenste vleugels besparen gewicht en complexiteit ten opzichte van kantelbare voortstuwingssystemen. Beeld: Craft Aero 

 

Het bedrijf zegt dat het deze aanpak heeft gevalideerd in kleinschalige prototypes. Maar wat voor efficiëntie haalt u uit zo'n aanpak? Verticaal opstijgen en zweven is een energie-intensieve uitdaging die veel van een aandrijflijn vraagt, zelfs zonder te proberen de stuwkracht om te leiden nadat deze door een propeller is gegaan. Hoeveel energie verlies je als je dingen op deze manier probeert te doen? 

 

Aan de andere kant is een efficiënt verticaal liftsysteem misschien niet zo belangrijk als een efficiënte cruise als je je op grotere afstanden richt. Craft is misschien vreselijk inefficiënt tijdens een korte vlucht door de stad, maar kan zijn verlies goedmaken door efficiënter te cruisen tijdens een langere reis. Misschien is het gewicht dat wordt bespaard door het vermijden van kantelende voortstuwingseenheden en de weerstand die wordt bespaard door geen reserve-set liftprops te hebben die in de wind zwaaien, bij elkaar opgeteld voldoende om dit ding efficiënter te maken dan het lijkt. Het vliegtuig zou ladingen tot 2.500 pond (1130 kg) kunnen vervoeren. Het zou snelheden bereiken tot 300 knopen (345 mph, 556 km/h), en het zou een hybride-elektrische aandrijflijn gebruiken met een soort van bereikvergrotende turbinegenerator om VTol-vluchten met lagere emissies te leveren tussen locaties tot 1000 mijl ( 1609 km) uit elkaar, wat volgens het bedrijf ongeveer 65 procent van de bestaande binnenlandse luchtroutes in de Verenigde Staten bestrijkt.

 

Vluchten die gebruik maken van deze dienst zouden langzamer zijn dan traditionele straal- of turbopropvliegtuigen, maar mensen zouden toch tijd kunnen besparen doorhet opstijgen en landen in stedelijke vertiports.

 

Craft heeft een bescheiden bedrag van 3,5 miljoen dollar opgehaald om het ontwerp te ontwikkelen en te bewijzen. Volgens TechCrunch heeft het bedrijf al een zeer voorlopige intentieverklaring ontvangen van de kleine luchtvaartmaatschappij JSX om tussen de 200 en 600 van deze dingen te kopen als en wanneer ze op de markt komen. Het bedrijf kijkt rond 2026 naar een mogelijke ingebruikname als alles, van financiën tot engineering tot certificering, allemaal lukt.

 

 

Gerelateerd nieuws

Nieuw polymeer geeft 3D-geprint zand superkracht

Nieuw polymeer geeft 3D-geprint zand superkracht

Onderzoekers van het Oak Ridge National Laboratory van het Department of Energy hebben een nieuw polymeer ontworpen om silicazand te binden en te versterken voor additieve productie van binderjet, een 3D-printmethode die…

Rathenau: 'Volop kansen om impact innovaties te vergroten'

Rathenau: 'Volop kansen om impact innovaties te vergroten'

Er liggen volop kansen om kennis en innovatie beter in te zetten voor de grote uitdagingen van de samenleving, zoals klimaatverandering, de toekomst van de gezondheidszorg of een eerlijke data-economie. Dat stelt…

Rolls-Royce's volledig elektrische vliegtuig breekt record met een topsnelheid van 623 km/u

Rolls-Royce's volledig elektrische vliegtuig breekt record met een topsnelheid van 623 km/u

Rolls-Royce claimt dat zijn volledig elektrische vliegtuig 'Spirit of Innovation' de snelste in zijn soort ter wereld is. De nieuweling heeft een maximumsnelheid van 623 km/u bereikt tijdens recente vliegtests.

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Xelity 10TX is dé IP67 switch voor professionele netwerken

Murrelektronik heeft een IP67 Managed switch met 10 poorten aan het assortiment toegevoegd. Deze bespaart ruimte in de...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Güdel Benelux
Güdel Benelux

Lineaire aandrijf componenten en oplossingen

Orfa Visser BV
Orfa Visser BV

Gespecialiseerd in Forceren, Dieptrekken, Flenswalsen, Lassen en Apparatenbouw.

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

30 november 2021

The Battery Show

A conference and trade fair focused on keeping up with developments in the advanced battery and...

1 december 2021, Den Bosch

Food Technology

Hoe ziet het voedselsysteem van de toekomst eruit? Welke rol speelt technologie hierin?

3 december 2021, online

Seminar on the recycing of permanent magnets

This seminar presents a technical and market overview of magnet recycling in the EU, with current R&I...

Meer agendapunten »