26 januari 2021 om 12:31 uur
Jaguar Land Rover bereidt zich voor op toekomstige elektrische auto’s door samen met academische en industriële partners onderzoek te doen naar geavanceerde lichtgewicht composietmaterialen. Deze moeten zorgen voor een grotere actieradius, betere prestaties en een dynamischer rijgedrag.
Het Tucana-project is een vierjarig programma dat het Verenigd Koninkrijk wereldleider moet maken op het gebied van emissiearme technologie. Het doel is tussen 2023 en 2032 4,5 miljoen ton CO2 te besparen door het gebruik van elektrische voertuigen te versterken. Ook worden voertuigen lichter gemaakt, waarmee de uitstoot en het energieverbruik van geëlektrificeerde aandrijflijnen omlaag gaan.
Het onderzoek stelt Jaguar Land Rover in staat om lichtgewicht voertuigen en aandrijfstructuren te ontwikkelen. Zo worden aluminium en staal vervangen door veel lichtere en sterkere materialen.
Jaguar Land Rover wil met de nieuwe materialen de stijfheid van carrosserieën met 30 procent vergroten, het gewicht met gemiddeld 35 kg laten afnemen en de veiligheidsstructuur verfijnen. Het vizier is daarbij met name gericht op de toepassing van specifieke composietmaterialen zoals koolstofvezel. Het afgenomen voertuiggewicht maakt het mogelijk om grotere batterijen te plaatsen. Dit zorgt voor een grotere actieradius zonder extra CO2-uitstoot. Jaguar Land Rover verwacht voor 2022 een vloot testvoertuigen klaar te hebben.
Het Tucana-consortium wordt geleid door Jaguar Land. Andere deelnemers zijn de Warwick Manufacturing Group (WMG), Expert Tooling & Automation, Broetje-Automation UK, Toray International UK, CCP Gransden en The Centre for Modelling & Simulation (CFMS).
Gerelateerd nieuws
Onderzoekers van de TU Eindhoven, Differ en MIT ontwikkelden een elektrode met honingraat-porieën om de elektrochemische reactie in de redox-flowbatterij te verbeteren. Het materiaal maakt de batterij efficiënter en…
In Nederland is voor het eerst in de wereld een passagiersvlucht uitgevoerd waarbij het vliegtuig deels op duurzaam geproduceerde synthetische kerosine heeft gevlogen.
Aan de UT is een mat van keramische vezels ontwikkeld die licht en flexibel is als tissuepapier, terwijl hij de de belangrijkste fysisch-chemische eigenschappen heeft van traditionele keramiek. Die eigenschappen zijn…
Techvertorials
Focus op
Machineveiligheid, systemen en componenten
creating sustainable solutions
Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen
Partner in aandrijf- en opspantechniek
Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet
Agenda
9 maart 2021
Productiebedrijven met kleine series worden geholpen om data uit hun machines te halen en slim te...
10 maart 2021
A peek into the 5G revolution and what this technology brings to our lives.
23 maart 2021, online
Kennisdagen over de actuele ontwikkelingen op het gebied van industriële communicatie.