Nederlander ziet geen plek voor zichzelf op kansrijke technische arbeidsmarkt

Hoewel Nederlanders de kansen kennen van het technische vakgebied, laten ze werken in de technische branche liever aan een ander over. Zo geeft 49 procent aan dat een baan in de techniek niet bij hem/haar past, tegenover slechts 30 procent die zichzelf wel in de techniek ziet werken. Dit stelt Techniekopleiding.nl na onderzoek onder 1500 Nederlanders.

Er zijn verschillende oorzaken waardoor men zichzelf niet in de techniek ziet werken. Zo heeft 20 procent de indruk dat een baan in de techniek lichamelijk te zwaar voor hen is en denkt 16 procent dat technici weinig verdienen. Ook heerst het beeld dat je voor technische beroepen handig moet zijn, wat mensen kan weerhouden om de stap naar de techniek te zetten. 40 procent zou graag handig genoeg willen zijn voor een technisch beroep, tegenover 22 procent die deze behoefte niet heeft.

Mannen versus vrouwen

Nederlanders hebben positieve associaties met techniek. De meest voorkomende associaties zijn ‘IT’ (32%), ‘uitdagend’ (31%) en op een gedeelde derde plaats staan ‘essentieel’ en ‘creatief’ (29%). Opvallend is dat vrouwen vaker de associatie ‘moeilijk’ hebben dan mannen, respectievelijk 26 en 11 procent. Mannen associëren techniek juist veel vaker met ‘interessant’ (31%) en ‘afwisselend’ (29%), tegenover slechts 17 en 18 procent van de vrouwen.85 procent denkt dat zonder technici het Nederlandse bedrijfsleven niet zou draaien.

‘Voor 90% een passende baan’

Directeur John Huizing van Techniekopleiding.nl: "Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat er voor 9 op de 10 mensen een passende baan in de techniek te vinden is. Wij hebben met ons platform Techniekopleiding.nl een plek gecreëerd waar mensen met allerlei beroepsachtergronden gericht advies over loopbaanperspectief snel en overzichtelijk gepresenteerd krijgen."

Op het platform worden kansrijke technische vakgebieden in de spotlight gezet. Je vindt er praktische informatie over technische beroepen, inspirerende praktijkverhalen en hulp en ondersteuning bij opleidings- en ontwikkelvraagstukken in de techniek.