EO

Vliegen op uitlaatgas

13 januari 2021 om 15:25 uur

Onderzoekers hebben een efficiënte manier gevonden om uit de lucht afgevangen koolstof om te zetten in vliegtuigbrandstof. Zo kunnen vliegtuigen dus deels vliegen op hun eigen uitstoot.


Het onderzoek van een Brits onderzoeksteam met wetenschappers van Oxford University, Queen's College, Cardiff University en de University of Cambridge is gepubliceerd in Nature Communications.

 

Wanneer een katalysator van ijzer-mangaan-kalium in een reactiekamer met CO2- en H-gassen wordt geplaatst, scheidt de katalysator koolstof van het gas en combineert dit tot koolwaterstoffen met lange ketens, evenals bijproducten van ethyleen, propyleen en water. De kamertemperatuur bij het onderzoek was 300 ° C en 10 keer de luchtdruk versus zeeniveau. Na 20 uur was meer dan een derde van de CO2 omgezet in nieuwe chemicaliën; en ongeveer een zesde van die CO2 werd omgezet in vliegtuigbrandstof.

 

Dit opent het potentieel voor vliegtuigen om mogelijk te worden gevoed door de emissies die ze veroorzaken; of in een nog verre toekomst, vliegtuigen die deze reactie in realtime voltooien voor het genereren van brandstof aan boord.

 

De luchtvaart levert een belangrijke bijdrage aan de broeikasgassen. De commerciële luchtvaart droeg 2,4% bij aan alle CO2-uitstoot in 2018 volgens ICAO, die ook verwacht dat de CO2-uitstoot van de luchtvaart daarna met 3% tot 4% zou toenemen op jaarbasis. Een veelbelovende technologie die koolstof uit de atmosfeer omzet in brandbare vliegtuigbrandstof, is dus een zegen voor zowel klimaatverandering als de luchtvaartindustrie.

 

Bij eerdere technologieën werd vaak een kobaltkatalysator gebruikt in een meerstapsproces om vloeibare brandstoffen en chemicaliën te maken. Kobaltkatalysatoren hebben een hoge activiteit, goede selectiviteit en grote stabiliteit om het hydrogeneren van CO tot koolwaterstoffen in het Fischer-Tropsch-proces te ondersteunen. Kobalt kan de omgekeerde water-gas-shift-reactie echter niet katalyseren, die moet worden gedaan met actieve toevoegingen zoals ijzer of koper. Het proces vereist niet alleen meerdere stappen, maar kobalt is ook een duur materiaal.

 

Reacties (1)

Waar komt die waterstof spontaan vandaan? Meenemen in een gastank lijkt me gezien het extra benodigde gewicht (..) in een vliegtuig geen optie..
Peter, 14 januari 2021 09:00
 

Gerelateerd nieuws

Russische robot repareert nucleaire afvaltank vol boorzuur (video)

Russische robot repareert nucleaire koeltank vol boorzuur (video)

In de kerncentrale van Leningrad is een robot getest die de koeltank voor nucleair afval kan inspecteren en repareren zonder dat deze eerst hoeft te worden geleegd. De tank voor gebruikte splijtstof is een constructie…

VPRO Tegenlicht – De race om een superbatterij

VPRO Tegenlicht – De race om een superbatterij

Overal ter wereld zijn opslagtechneuten en batterijpioniers op zoek naar manieren om duurzame energie op te slaan. Van het ontwikkelen van snelle batterijen tot het opslaan van warmte in basalt en zout. En van het…

NPR voor gevarenzone-indeling met betrekking tot explosiegevaar gepubliceerd

NPR voor gevarenzone-indeling met betrekking tot explosiegevaar gepubliceerd

Bij NEN is de Nederlandse praktijkrichtlijn (NPR) voor gevarenzone-indeling met betrekking tot explosiegevaar gepubliceerd. De NPR 7910-1 en -2 geven informatieve aanwijzingen bij het opstellen van een gevarenzone…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

25 januari 2021, online

The Things Conference

LoRaWan conferentie

26 januari 2021, online

Productie Proces Automatisering (PPA) online kennisdagen

Er is een transitie naar nieuwe technologie maar wat is de roadmap?

2 februari 2021, online

Productie Proces Automatisering (PPA) online kennisdagen

Er is een transitie naar nieuwe technologie maar wat is de roadmap?

Meer agendapunten »