EO

Vliegen op uitlaatgas

13 januari 2021 om 15:25 uur

Onderzoekers hebben een efficiënte manier gevonden om uit de lucht afgevangen koolstof om te zetten in vliegtuigbrandstof. Zo kunnen vliegtuigen dus deels vliegen op hun eigen uitstoot.


Het onderzoek van een Brits onderzoeksteam met wetenschappers van Oxford University, Queen's College, Cardiff University en de University of Cambridge is gepubliceerd in Nature Communications.

 

Wanneer een katalysator van ijzer-mangaan-kalium in een reactiekamer met CO2- en H-gassen wordt geplaatst, scheidt de katalysator koolstof van het gas en combineert dit tot koolwaterstoffen met lange ketens, evenals bijproducten van ethyleen, propyleen en water. De kamertemperatuur bij het onderzoek was 300 ° C en 10 keer de luchtdruk versus zeeniveau. Na 20 uur was meer dan een derde van de CO2 omgezet in nieuwe chemicaliën; en ongeveer een zesde van die CO2 werd omgezet in vliegtuigbrandstof.

 

Dit opent het potentieel voor vliegtuigen om mogelijk te worden gevoed door de emissies die ze veroorzaken; of in een nog verre toekomst, vliegtuigen die deze reactie in realtime voltooien voor het genereren van brandstof aan boord.

 

De luchtvaart levert een belangrijke bijdrage aan de broeikasgassen. De commerciële luchtvaart droeg 2,4% bij aan alle CO2-uitstoot in 2018 volgens ICAO, die ook verwacht dat de CO2-uitstoot van de luchtvaart daarna met 3% tot 4% zou toenemen op jaarbasis. Een veelbelovende technologie die koolstof uit de atmosfeer omzet in brandbare vliegtuigbrandstof, is dus een zegen voor zowel klimaatverandering als de luchtvaartindustrie.

 

Bij eerdere technologieën werd vaak een kobaltkatalysator gebruikt in een meerstapsproces om vloeibare brandstoffen en chemicaliën te maken. Kobaltkatalysatoren hebben een hoge activiteit, goede selectiviteit en grote stabiliteit om het hydrogeneren van CO tot koolwaterstoffen in het Fischer-Tropsch-proces te ondersteunen. Kobalt kan de omgekeerde water-gas-shift-reactie echter niet katalyseren, die moet worden gedaan met actieve toevoegingen zoals ijzer of koper. Het proces vereist niet alleen meerdere stappen, maar kobalt is ook een duur materiaal.

 

Reacties (1)

Waar komt die waterstof spontaan vandaan? Meenemen in een gastank lijkt me gezien het extra benodigde gewicht (..) in een vliegtuig geen optie..
Peter, 14 januari 2021 09:00
 

Gerelateerd nieuws

150 miljoen euro steun voor acht projecten voor schonere en slimmere mobiliteit

150 miljoen euro steun voor acht projecten voor schonere en slimmere mobiliteit

Acht samenwerkingsverbanden van ondernemers en onderzoekers krijgen in totaal 150 miljoen euro steun van het kabinet om te werken aan innovaties die ons vervoer schoner en slimmer maken. De ideeën komen uit de hele…

ABN Amro: Industriële CO2 reductiedoelen in wankel evenwicht met investeringen en concurrentiekracht

ABN Amro: Industriële CO2 reductiedoelen in wankel evenwicht met investeringen en concurrentiekracht

In Nederland is het gat tussen het niveau van de totale CO2 uitstoot in 2019 en het doel in 2030 nog zo’n 52%. Om het reductiedoel te halen moet tot en met 2030 nog circa 100.504 miljoen kg CO2 worden gereduceerd. Dit…

Batterijrecycling met uitzonderlijke materiaal terugwinningspercentages

Batterijrecycling met uitzonderlijke percentages teruggewonnen materiaal

De toename van het gebruik van batterijen zorgt ervoor dat er straks een enorme hoeveelheid batterijen te recyclen valt. Verschillende organisaties bereiden zich hierop voor. Zo heeft het Duitse Duesenfeld een proces…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Güdel Benelux
Güdel Benelux

Lineaire aandrijf componenten en oplossingen

Orfa Visser BV
Orfa Visser BV

Gespecialiseerd in Forceren, Dieptrekken, Flenswalsen, Lassen en Apparatenbouw.

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

27 januari 2022, Amsterdam en online

The Things Conference

Conferentie over Lorawan

15 maart 2022, Utrecht

Technishow + Esef

TechniShow is ingedeeld in verschillende sectoren waar productietechnieken, fases en toebehoren van het...

15 maart 2022, Utrecht

Technishow / Esef

Vakbeurs over smart technology

Meer agendapunten »