EO

Het voertuig van de toekomst: je hoeft er nooit meer uit

23 november 2020 om 13:15 uur

Hoe kan geïndividualiseerde luxemobiliteit worden ontworpen voor de wereld van het jaar 2040? In een poging om antwoord te geven op deze vraag heeft een interdisciplinair team van het Fraunhofer Gesellschaft 'Vision PI' ontwikkeld: een modulair futuristisch mobiliteitsconcept waar je eigenlijk nooit meer uit hoeft.


Vision Pi is een van de vijf concepten die Fraunhofer heeft ingediend voor de #NEXTGen Moving Tomorrow Pitch, een ideeënwedstrijd onder tien gerenommeerde onderzoeksinstituten georganiseerd door autofabrikant BMW. De wedstrijd is gericht op het vinden van een 'visionair, duurzaam en holistisch totaalconcept voor mobiliteit in 2040'. Samen met twee teams van de Chinese universiteit Tsinghua bereikte het Vision PI-team van Fraunhofer de top drie.

 

Volgens BMW zal de wereld in 2040 gedreven worden door het idee van een circulaire economie en producten met een aanzienlijk langere levensduur. Ook wordt hij gekenmerkt door het verlangen naar individuele en snel evoluerende levensstijlen. Hoe kan het maximale rijcomfort worden bereikt met deze twee tegenpolen in het achterhoofd?  

 

Bij Vision PI kan het voertuig flexibel en individueel worden ingericht, afhankelijk van het beoogde gebruik. De passagier zit in een ​​modulaire cel, als een schelp, die wordt aangepast aan zijn behoeften van dat moment: overdag doet hij bijvoorbeeld dienst als communicatie-lounge; 's nachts wordt het een rustige capsule voor rust en herstel tijdens verre reizen. Het interieur is aanpasbaar; de gebruikte materialen zijn gemaakt van hernieuwbare bronnen of zijn zo ontworpen dat ze hergebruikt of gerecycled kunnen worden.

 

De volledige module kan worden gekoppeld aan verschillende mobiliteitsbases - met een voertuigplatform, een luchttaxi of een Hyperloop-oplossing, afhankelijk van de behoefte. Hij kan ook worden omgevormd tot een interactieve virtual reality-lounge die grenzeloos virtueel reizen over de hele wereld mogelijk maakt en zo bijdraagt ​​aan een innovatief onderdeel van nieuwe mobiliteit en gebouwontwerpen.

 

"De basis van ons mobiliteitsconcept is de autonome, lichte en gepersonaliseerde AllCell, die compatibel is met verschillende platforms. De AllCell kan rijden of vliegen, altijd op de meest efficiënte brandstof ", zegt Torben Seemann die meewerkte in zijn rol als hoofd van Smart Matrix Production bij Fraunhofer IST.

 

"Ons concept is de luxe editie van individueel reizen. Het exterieur, het interieur en de informatie- en communicatietechnologie zijn modulair, aanpasbaar en passen zich aan de context aan. Het interieur van de AllCell kan eenvoudig worden gemoderniseerd en is altijd toonaangevend op het gebied van technologie ", zegt Sebastian Stegmüller, hoofd van de afdeling Mobiliteitsinnovatie.

 

Demontabel

De voertuigconstructie  is onderverdeeld in lange-termijn herbruikbare componenten, slijtagecomponenten en componenten die relevant zijn voor het ontwerp. "De lange-termijn componenten worden aan het einde van hun levensduur gerecycled en opnieuw gebruikt in nieuwe voertuigen. De slijtage-onderdelen zijn ontworpen om materiaalrecyclingniveaus van bijna 100 procent te bereiken ", aldus hoofd van de lichtgewichtconstructiegroepPhilipp Rosenberg  .

 

Fraunhofer is blij met de finaleplaats en wil doorwerken aan het concept met het doel dat het wordt overgenomen en geïmplementeerd door de auto-industrie .
 

Gerelateerd nieuws

Bijzondere roltrap

Uniek: een roltrap met twee bordessen voor buitenentree WTC Rotterdam (video)

World Trade Center Rotterdam heeft de Nederlandse primeur voor roltrappen in de buitenlucht die het bordes volgen en dus zowel diagonaal als horizontaal verplaatsen.

Worden fotonische Mems-switches commercieel?

Worden fotonische Mems-switches commercieel?

Tot nu toe zijn die MEMS-fotonische schakelaars vervaardigd met behulp van niet-standaard en complexe processen in laboratoriumomgevingen, waardoor ze moeilijk op de markt kunnen worden gebracht. Maar onderzoekers van de…

Geoptimaliseerde verbindingstechnologie opent de deur naar veilig gebruik van waterstof in de luchtvaart

Magnetisch pulslassen maakt waterstofsystemen veilig voor vliegtuigen

Milieuvriendelijk vliegen op waterstof klinkt leuk, maar hoe maak je een veilig systeem voor deze cryogene brandstof die pas bij -253 graden Celsius bruikbaar is? Zowel tanks als leidingsystemen moeten bij zulke lage…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

20 april 2021, online

Webinar over Europese normalisatie in staalsector

Webinar over de herstructurering van de Europese normalisatie in de staalsector.

18 mei 2021, 18, 19 en 20 mei 2021

Machineveiligheid in vogelvlucht (online training)

18 mei 2021, online

The Battery Show & EV Tech Europe Digital Days

A conference and trade fair focused on keeping up with developments in the advanced battery and...

Meer agendapunten »