EO

Nieuw motorconcept kan vliegtuiguitstoot met 20 tot 50% verminderen

29 oktober 2020 om 10:00 uur

Onderzoekers van de TU Delft gaan - samen met partners Safran Group, Airbus en Rotterdam The Hague Innovation Airport - werken aan een geavanceerde ‘Advanced Propulsion and Power Unit’ (Appu) voor vliegtuigen van het kaliber Airbus A320. Deze technologie, die vliegtuigmotoren energiezuiniger maakt en het mogelijk maakt om te vliegen op een mix van energiedragers, inclusief waterstof, kan de CO2-uitstoot van het vliegtuig naar verwachting met 20% verminderen en de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen tijdens het opstijgen en de landing met de helft.


De EU-doelstellingen zoals weergegeven in het beleidsrapport ‘Flightpath 2050' hebben tot doel de klimaateffecten van de luchtvaart drastisch te verminderen. Daarvoor is radicaal nieuwe technologie nodig, maar het duurt lang om deze te ontwikkelen. De Appu-technologie kan een deel van het klimaateffect van de luchtvaart op veel kortere termijn aanpakken. Het project, gecoördineerd door  Arvind Gangoli Rao en Leo Veldhuis van de sectie Flight Performance and Propulsion van de TU Delft, is het grote project van dit kaliber waarbij de energiemix wordt geïntroduceerd voor de luchtvaart.

 

Gangoli Rao: "Het Appu-project heeft als doel om zowel de lokale emissies als de wereldwijde impact van de luchtvaart aanzienlijk te verminderen. Dat doen we door de vliegtuigen te laten vliegen op een mix van energiedragers, waaronder waterstof, en door tegelijkertijd de vliegtuigmotoren energiezuiniger te maken met innovatieve ‘Boundary Layer Ingestion' (BLI) technologie.

 

Het werkpaard van de luchtvaart

Het projectteam zal deze technologie speciaal ontwikkelen voor werkpaarden zoals de Airbus A320. Veldhuis: "Vliegtuigen die gebruikt worden voor korte tot middellange afstanden, zijn verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de uitstoot van de luchtvaart (35-40%). Kleine vliegtuigen kun je elektrisch of hybride-elektrisch maken, maar die oplossingen zijn niet schaalbaar en toepasbaar op grotere vliegtuigen zoals de A320-familie".

 

Voorlopige studies geven aan dat de combinatie van BLI-technologie en waterstofverbranding de CO2-uitstoot voor een typische vlucht van 2000 km met ongeveer 20% kan verminderen en dat de lokale uitstoot van luchtverontreinigende stoffen tijdens het opstijgen en landen (LTO-emissies) met ongeveer 50% kan worden verminderd. Het team zal zich in de eerste fase van het project de komende drie jaar richten op onder meer het ontwerp van een open-rotor voortstuwingssysteem dat werkt op basis van grenslaagingestietechnologie, waterstofverbranding voor de Appu-motor en technologische oplossingen voor de opslag van waterstof in vliegtuigen. Veldhuis: "Met dit project passen we de energietransitie toe op de luchtvaart. De energietransitie is een van de beste manieren om klimaatverandering tegen te gaan".

 

Reacties (1)

jullie schrijven "vliegveld zestienhoven" verkeerd
jan klamer, 29 oktober 2020 14:05
 

Gerelateerd nieuws

Witteveen+Bos verpompt 4000 ton water per uur van Rotterdam naar Den Haag

Witteveen+Bos verpompt 4000 ton water per uur van Rotterdam naar Den Haag

Gasunie en Havenbedrijf Rotterdam werken momenteel aan een ondergrondse leiding waarmee restwarmte uit de Rotterdamse haven kan worden gebruikt om huizen en bedrijven in Zuid-Holland te verwarmen. Witteveen+Bos won…

Nieuw in Parijs: de fietsambulance

Nieuw in Parijs: de fietsambulance (video)

In drukke steden kun je je met een elektrische fiets vaak veel sneller verplaatsen dan met een auto. Om dat voordeel ook te benutten bij levensbedreigende zaken, heeft het Franse bedrijf Ecox Enterprises een elektrische…

TU/D Solar Team bouwt waterstofboot

TU/D Solar Team gelooft meer in waterstof dan in zon

Het TU Delft Solar Boat Team heeft in de afgelopen jaren succesvolle prestaties neergezet met zijn boten op zonne-energie. Dit jaar neemt het team de volgende grote stap om een boot te ontwerpen en te bouwen die vaart op…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Nieuw: dynamische inclinometer van DIS Sensors

Monitor machines en installaties zónder dat trillingen de gemeten waarden beïnvloeden met de dynamische inclinometer...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

8 december 2020, online

Medische elektronica event

De focus van dit event ligt op de ontwikkeling (+ voorwaarden/regelgeving) en productie van medische...

8 december 2020, München

automatica

Vakbeurs over automatisering en robotica

10 december 2020, 10, 11 en 14 december 2020

Machineveiligheid in vogelvlucht (online training)

Meer agendapunten »