Kleding en sieraden van restmaterialen autoproductie

Hyundai lanceert Re:Style 2020: een collectie duurzame mode gemaakt van gebruikte en restmaterialen uit de autoproductie. De producten zijn ontworpen door toonaangevende designers die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.

Voortbordurend op het succes van de Re:Style-collectie 2019 is de collectie van 2020 ontstaan in samenwerking met de trendy modemerken Alighieri, E.L.V. Denim, Public School, pushButton, Richard Quinn en Rosie Assoulin. Hyundai selecteerde deze partners omdat zij dezelfde visie hebben op de manier waarop producten duurzaam moeten worden gemaakt. Het gezamenlijke doel is om door innovatieve samenwerking tussen diverse takken van industrie te komen tot een duurzaam design dat een duurzame lifestyle mogelijk maakt.

De Re:Style-collectie 2020 wordt vanwege de coronapandemie alleen digitaal gelanceerd. De collectie is te zien op de socialmediakanalen van Hyundai, van warenhuis Selfridges en van de deelnemende modemerken. De verkoop van de Re:Style-collectie – sieraden, jumpsuits, tassen, (werk)kleding en andere producten die gemaakt zijn van gebruikte en restmaterialen uit de autoproductie – krijgt op 13 oktober 2020 een vliegende start in de pop-up store van Selfridges in Londen en in de webshop van dit warenhuis.

De Re:Style-collectie sluit aan bij Project Earth, een initiatief van Selfridges om geld in te zamelen voor het Institute of Positive Fashion. Dit is een non-profitorganisatie die de Britse modewereld met expertise op allerlei gebied wil helpen zich te verduurzamen.

De deelnemende modemerken en hun producten van hergebruikt materiaal in de Re:Style-collectie 2020:

  • Alighieri: een lijn kettingen, chokers, armbanden etc. gemaakt van veiligheidsgordels, glas, schuim uit autostoelen, goud, zilver, brons en zoetwaterparels.
  • E.L.V. Denim: een jumpsuit gemaakt van gebruikt denim en lederrestanten uit de productie van auto-interieurs.
  • Public School: een werkvest gemaakt van restanten van veiligheidsgordels en airbags.
  • pushButton: een werkvest met zakken, gemaakt van airbags (die als zodanig ook nog te herkennen zijn).
  • Richard Quinn: een korset gemaakt van gerecyclede airbagstof en voorzien van een blauwwit bloemmotief.
  • Rosie Assoulin: een grote draagtas gemaakt van het materiaal van veiligheidsgordels, tapijtstof en schuim als restmaterialen van de autoproductie.

Re:Style 2020 is ontstaan omdat, hoewel de meeste materialen worden gerecycled als een auto het einde van zijn levensduur heeft bereikt, materialen als leder, glas en airbags toch op de vuilnisbelt belanden. Voor Re:Style 2020 verzamelde Hyundai in samenwerking met diverse partners dergelijk restmateriaal en stuurde dat naar de designers die meewerken aan het project Re:Style.

Andere industrieën aanmoedigen

Wonhong Cho, Executive Vice President en Global Chief Marketing Officer van Hyundai Motor Company: "Door te laten zien dat afvalmateriaal kan worden hergebruikt voor waardevolle producten, wil Hyundai ook andere industrieën aanmoedigen om afvalmateriaal te zien als herbruikbare grondstof. Om samen een milieuvriendelijke, verantwoorde, duurzame en efficiënte toekomst mogelijk te maken."