EO

Airbus plaatst waterstof in het hart van zijn toekomstige vliegtuigen

23 september 2020 om 14:18 uur

Tegen 2035 zou 's werelds eerste emissievrije commerciële vliegtuig de lucht in kunnen. Om dit werkelijkheid te laten worden, onderzoekt Airbus baanbrekende conceptvliegtuigen - ZEROe genaamd - aangedreven door waterstof: een technologie die de uitstoot van vliegtuigen met 50% kan verminderen.


Op het eerste gezicht bieden de drie onlangs onthulde Airbus-conceptvliegtuigen weinig meer dan een gevoel van déja vu. Een ervan lijkt opmerkelijk veel op een klassiek commercieel vliegtuig, behalve dat het langere, flexibelere vleugels heeft. Een andere lijkt op een door een turboprop aangedreven vliegtuig, met zijn zesbladige propellers. En de derde is een 'blended wing body', een revolutionair ontwerp dat het afgelopen jaar het bloed van sommige ingenieurs sneller heeft doen stromen.

 

Maar bij nader inzien vertoont het trio één cruciaal verschil met zijn voorgangers: waterstofaandrijving.

"Nog maar vijf jaar geleden stond waterstofaandrijving niet eens op onze radar als een levensvatbare technologie voor emissiereductie", zegt woordvoerder Glenn Llewellyn. "Maar overtuigende data uit andere transportindustrieën veranderde dat al snel. Nu zijn we enthousiast over het ongelooflijke potentieel dat waterstof de luchtvaart biedt op het gebied van emissiereductie. "

 

Want dat is het doel. Airbus heeft onlangs de ambitie aangekondigd om tegen 2035 het eerste emissievrije commerciële vliegtuig ter wereld te ontwikkelen. Hiertoe moet de meest disruptieve emissievrije technologie om de klimaatimpact van de luchtvaartindustrie te verminderen grondig moet worden getest en geëvalueerd. "En waterstof onderscheidt zich zeker van de rest: volgens interne berekeningen schat Airbus dat waterstof het potentieel heeft om de CO2-uitstoot van de luchtvaart met wel 50% te verminderen."

 

Drie concepten

In vliegtuigen zijn er twee brede soorten waterstofaandrijving: waterstofverbranding en waterstof-brandstofcellen. Airbus 'ZEROe 'conceptaircrafts' zijn allemaal waterstofhybride vliegtuigen. Dit betekent dat ze worden aangedreven door gemodificeerde gasturbinemotoren die vloeibare waterstof als brandstof gebruiken. Tegelijkertijd gebruiken ze ook waterstof-brandstofcellen om elektrische stroom op te wekken die de gasturbine aanvult, wat resulteert in een efficiënt hybride-elektrisch voortstuwingssysteem. Elke optie heeft echter een iets andere benadering voor de integratie van het opslag- en distributiesysteem voor vloeibare waterstof. De ingenieurs van Airbus hebben integratieoplossingen ontwikkeld die rekening houden met de uitdagingen en mogelijkheden van elk type vliegtuig.

 

turbofanTurbofan: twee hybride waterstof-turbofan-motoren zorgen voor stuwkracht. Het opslag- en distributiesysteem voor vloeibare waterstof bevindt zich achter het achterste drukschot.

 

 

 

 

 

 

 

 

propTurboprop: vergelijkbaar met het turbofan-vliegtuig, bevindt het opslag- en distributiesysteem voor vloeibare waterstof van dit concept zich achter het achterste drukschot. Twee hybride waterstof-turbopropmotoren, die de zesbladige propellers aandrijven, zorgen echter voor stuwkracht. 

 

 

 

 

blendedBlended Wing Body (BWB): deze configuratie heeft een uitzonderlijk breed interieur, waardoor er meerdere opties ontstaan voor waterstofopslag en -distributie. In dit voorbeeld worden de opslagtanks voor vloeibare waterstof onder de vleugels opgeslagen. Net als het turbofan-vliegtuig zorgen twee hybride waterstof-turbofan-motoren voor stuwkracht. 

 

 

 

"Waterstof heeft een andere volumetrische energiedichtheid dan vliegtuigbrandstof, dus we moeten andere opslagopties en vliegtuigarchitecturen bestuderen dan de bestaande", legt Jean-Brice Dumont, Airbus EVP Engineering, uit. "Dit betekent dat het uiterlijk van onze toekomstige emissievrije vliegtuigen zal veranderen. Deze drie configuraties bieden ons een aantal opwindende opties voor verdere verkenning."

 

Om het eerste emissievrije commerciële vliegtuig tegen 2035 van de band te laten rollen, moet Airbus tegen 2025 het ZEROe-vliegtuigprogramma lanceren. Dit geeft de Airbus-ingenieurs ongeveer vijf jaar om alle vereiste waterstoftechnologieën te laten rijpen. In de komende maanden zullen verschillende waterstof demonstratieprogramma's van start gaan, die respectievelijk waterstofbrandstofcel- en waterstofverbrandingstechnologieën zullen testen. Een prototype op ware grootte verwacht Airbus eind jaren '20.

 

Gerelateerd nieuws

Nieuw motorconcept kan vliegtuiguitstoot met 20 tot 50% verminderen

Nieuw motorconcept kan vliegtuiguitstoot met 20 tot 50% verminderen

Onderzoekers van de TU Delft gaan - samen met partners Safran Group, Airbus en Rotterdam The Hague Innovation Airport ] - werken aan een geavanceerde ‘Advanced Propulsion and Power Unit’ (Appu) voor vliegtuigen van…

Rathenau Manifest: Stel nu 10 ontwerpeisen aan de digitale samenleving van morgen

Rathenau Manifest: Stel nu 10 ontwerpeisen aan de digitale samenleving van morgen

Met de doorbraak van ‘immersieve’ technologieën, zoals augmented reality, virtual reality en spraakcomputers, gaat de digitale samenleving een nieuwe fase in. De fysieke en digitale wereld raken meer dan ooit met…

Supergeleider bij kamertemperatuur

Supergeleiding nu mogelijk bij kamertemperatuur

Natuurkundigen van de universiteiten van Nevada, Las Vegas en Rochester hebben een doorbraak bereikt in de lang lopende zoektocht naar een supergeleider op kamertemperatuur, wel de heilige graal van energie-efficiëntie…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Veilige Laserscanner PSENscan | Nu ook verticaal te gebruiken

De veiligheids- laserscanner PSENscan is nu ook geschikt voor het beveiligen van de gebieden die verticale toepassingen...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

2 november 2020, online

Hoppenbrouwers 'Leren & Werken event'

Event over de kansen en opleidingsmogelijkheden binnen het technische installatiebedrijf Hoppenbrouwers.

3 november 2020, Vianen

Masterclass Machineveiligheid XL

3, 4, 10, 11 november 2020

5 november 2020, online

EMVT Kennisdag

Toepassers en ontwikkelaars op het gebied van vermogenselektronica en elektromagnetisme delen hun kennis...

Meer agendapunten »