EO

Airbus plaatst waterstof in het hart van zijn toekomstige vliegtuigen

23 september 2020 om 14:18 uur

Tegen 2035 zou 's werelds eerste emissievrije commerciële vliegtuig de lucht in kunnen. Om dit werkelijkheid te laten worden, onderzoekt Airbus baanbrekende conceptvliegtuigen - ZEROe genaamd - aangedreven door waterstof: een technologie die de uitstoot van vliegtuigen met 50% kan verminderen.


Op het eerste gezicht bieden de drie onlangs onthulde Airbus-conceptvliegtuigen weinig meer dan een gevoel van déja vu. Een ervan lijkt opmerkelijk veel op een klassiek commercieel vliegtuig, behalve dat het langere, flexibelere vleugels heeft. Een andere lijkt op een door een turboprop aangedreven vliegtuig, met zijn zesbladige propellers. En de derde is een 'blended wing body', een revolutionair ontwerp dat het afgelopen jaar het bloed van sommige ingenieurs sneller heeft doen stromen.

 

Maar bij nader inzien vertoont het trio één cruciaal verschil met zijn voorgangers: waterstofaandrijving.

"Nog maar vijf jaar geleden stond waterstofaandrijving niet eens op onze radar als een levensvatbare technologie voor emissiereductie", zegt woordvoerder Glenn Llewellyn. "Maar overtuigende data uit andere transportindustrieën veranderde dat al snel. Nu zijn we enthousiast over het ongelooflijke potentieel dat waterstof de luchtvaart biedt op het gebied van emissiereductie. "

 

Want dat is het doel. Airbus heeft onlangs de ambitie aangekondigd om tegen 2035 het eerste emissievrije commerciële vliegtuig ter wereld te ontwikkelen. Hiertoe moet de meest disruptieve emissievrije technologie om de klimaatimpact van de luchtvaartindustrie te verminderen grondig moet worden getest en geëvalueerd. "En waterstof onderscheidt zich zeker van de rest: volgens interne berekeningen schat Airbus dat waterstof het potentieel heeft om de CO2-uitstoot van de luchtvaart met wel 50% te verminderen."

 

Drie concepten

In vliegtuigen zijn er twee brede soorten waterstofaandrijving: waterstofverbranding en waterstof-brandstofcellen. Airbus 'ZEROe 'conceptaircrafts' zijn allemaal waterstofhybride vliegtuigen. Dit betekent dat ze worden aangedreven door gemodificeerde gasturbinemotoren die vloeibare waterstof als brandstof gebruiken. Tegelijkertijd gebruiken ze ook waterstof-brandstofcellen om elektrische stroom op te wekken die de gasturbine aanvult, wat resulteert in een efficiënt hybride-elektrisch voortstuwingssysteem. Elke optie heeft echter een iets andere benadering voor de integratie van het opslag- en distributiesysteem voor vloeibare waterstof. De ingenieurs van Airbus hebben integratieoplossingen ontwikkeld die rekening houden met de uitdagingen en mogelijkheden van elk type vliegtuig.

 

turbofanTurbofan: twee hybride waterstof-turbofan-motoren zorgen voor stuwkracht. Het opslag- en distributiesysteem voor vloeibare waterstof bevindt zich achter het achterste drukschot.

 

 

 

 

 

 

 

 

propTurboprop: vergelijkbaar met het turbofan-vliegtuig, bevindt het opslag- en distributiesysteem voor vloeibare waterstof van dit concept zich achter het achterste drukschot. Twee hybride waterstof-turbopropmotoren, die de zesbladige propellers aandrijven, zorgen echter voor stuwkracht. 

 

 

 

 

blendedBlended Wing Body (BWB): deze configuratie heeft een uitzonderlijk breed interieur, waardoor er meerdere opties ontstaan voor waterstofopslag en -distributie. In dit voorbeeld worden de opslagtanks voor vloeibare waterstof onder de vleugels opgeslagen. Net als het turbofan-vliegtuig zorgen twee hybride waterstof-turbofan-motoren voor stuwkracht. 

 

 

 

"Waterstof heeft een andere volumetrische energiedichtheid dan vliegtuigbrandstof, dus we moeten andere opslagopties en vliegtuigarchitecturen bestuderen dan de bestaande", legt Jean-Brice Dumont, Airbus EVP Engineering, uit. "Dit betekent dat het uiterlijk van onze toekomstige emissievrije vliegtuigen zal veranderen. Deze drie configuraties bieden ons een aantal opwindende opties voor verdere verkenning."

 

Om het eerste emissievrije commerciële vliegtuig tegen 2035 van de band te laten rollen, moet Airbus tegen 2025 het ZEROe-vliegtuigprogramma lanceren. Dit geeft de Airbus-ingenieurs ongeveer vijf jaar om alle vereiste waterstoftechnologieën te laten rijpen. In de komende maanden zullen verschillende waterstof demonstratieprogramma's van start gaan, die respectievelijk waterstofbrandstofcel- en waterstofverbrandingstechnologieën zullen testen. Een prototype op ware grootte verwacht Airbus eind jaren '20.

 

Gerelateerd nieuws

Wat is onderzoeksgeld waard: metamaterialen, een hitteschild of lignine-arm hout?

Wat is onderzoeksgeld waard: metamaterialen, een hitteschild of lignine-arm hout?

Metamaterialen, een hitteschild of lignine-arm hout. Wat wil jij graag onderzocht hebben? Tot maandag 3 mei 23.00 uur kun je stemmen op je favoriete New Scientist Wetenschapstalent 2021.

Op naar nieuwe ferroelektrische materialen

Zuurstofgat maakt nieuwe generatie ferroelektrische materialen compatibel met silicium (video)

Extreem dunne films gebaseerd op hafnium vertonen ongebruikelijk ferroelektrisch gedrag. Hiermee zijn op nanometerschaal schakelingen te maken voor geheugen en logische bewerking. Een onderzoek geleid door RUG…

Bijzondere roltrap

Uniek: een roltrap met twee bordessen voor buitenentree WTC Rotterdam (video)

World Trade Center Rotterdam heeft de Nederlandse primeur voor roltrappen in de buitenlucht die het bordes volgen en dus zowel diagonaal als horizontaal verplaatsen.

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

18 mei 2021, 18, 19 en 20 mei 2021

Machineveiligheid in vogelvlucht (online training)

18 mei 2021, online

The Battery Show & EV Tech Europe Digital Days

A conference and trade fair focused on keeping up with developments in the advanced battery and...

20 mei 2021

De elektrische installatie: meten en beheersen

Online seminar door Hyteps

Meer agendapunten »