EO

Slim digitaal 3D-model toont calamiteiten in de stad in één oogopslag

10 september 2020 om 15:53 uur

Een uniek digitaal 3D-model dat alle verzamelde gegevens in steden combineert op één gemeenschappelijk platform; dat is het resultaat van het ITEA-project PS-Crimson, een samenwerking van zes academische en industriële partners uit Nederland en Canada.


Met dit platform kan de openbare veiligheid en rampenbeheersing worden verbeterd, zo blijkt uit pilotprojecten in Eindhoven en Vancouver. Onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven hebben AI-beeldtechnologie ontwikkeld die de locatie van incidenten kan detecteren op basis van een foto en looproutes van mensen kan volgen via meerdere camera's.

 

Steden digitaliseren tegenwoordig steeds meer diensten, zoals het verzamelen van gegevens voor mobiliteit, veiligheid en communicatie met burgers. Een gebrek aan gemeenschappelijke platforms, toolsets en gescheiden gegevens per afdeling leidt tot versnippering van informatie. Het consortium PS-CRIMSON levert een platform dat dient als één toegangspunt voor stadsvertegenwoordigers.

Dit Smart City-platform bespaart hen veel tijd en geld en geeft hen één overzicht van alle gegevens die ze verzamelen, waardoor ze deze kunnen combineren en snel kunnen handelen. De nadruk ligt op de domeinen openbare veiligheid en rampenbeheer, waar de voordelen van het platform buitengewoon belangrijk zijn.

 

Veiligheid en rampenbeheer

 

De gemeente Eindhoven en Vancouver waren vanaf het begin betrokken bij het ontwerp en de uitvoering. Dit resulteerde in twee demonstraties, gericht op respectievelijk openbare veiligheid en rampenbeheersing.

 

Voor de openbare veiligheid moet een team dat verantwoordelijk is voor videobewaking momenteel mogelijk tot zestig beeldschermen in de controlekamer monitoren. Bovendien krijgen ze gedurende de dag tientallen telefoontjes van burgers en agenten over verdachte gebeurtenissen. Dankzij de resultaten van PS-CRIMSON kon deze persoon nu met één enkel scherm werken en, eenmaal ingelogd, virtueel door een 3D-model van de stad lopen. Bovendien kunnen ze dankzij meerdere camera's en microfoons alles wat er gebeurt tegelijk zien en horen.

 

AI-beeldtechnologie

 

Een team van onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven, geleid door Peter de With, hoogleraar bij de Video Coding and Architectures (VCA) -groep, krijgt twee specifieke toepassingen van hun ontwikkelde AI-beeldtechnologie toegeschreven: geo-localization en human re-identification. "Met geo-localization kan het systeem automatisch de locatie van een incident op tien meter nauwkeurig detecteren op basis van een foto die naar de politie is gestuurd, door te zoeken in een fotodatabase van de stad," legt De With uit.

 

Door human re-identification kan het systeem mensen in een bepaald gebied detecteren en looproutes tussen camera's door de stad verbinden. "We noemen dit ‘terugspoelen in de tijd' ", zegt De With. "Wandelroutes kunnen zowel vooruit als achteruit zichtbaar worden gemaakt."

Er is veel privacybescherming in het systeem ingebouwd, volgens De With. "Voor ons gebruik zijn de gezichten van mensen geblurred. Bestaande regels staan bovendien niet ​​toe om videobestanden langer dan 72 uur op te slaan en we hebben een zeer strikte AVG-wet in Nederland." Het beheer van het systeem ligt overigens bij de politie en gemeente.

 

Aardbevingsdetectie

 

In Vancouver toonden de applicatie en het model het effect van een aardbeving van 6,9 op de schaal van Richter op het dichtbevolkte centrum. De applicatie en het model simuleerden de verschillende scenario's en stelden de stad in staat om de schade met een veel groter niveau van detail en nauwkeurigheid te voorspellen en vooraf in te schatten. Ze keken niet langer naar het niveau van een volkstelling over 5-10 gebouwen, maar konden nu het effect zien, tot op het niveau van de interieureenheden in de beschadigde gebouwen, en dan het effect zien van de verschillende niveaus van overstromingen die zouden volgen.

 

Gerelateerd nieuws

TU/D Solar Team bouwt waterstofboot

TU/D Solar Team gelooft meer in waterstof dan in zon

Het TU Delft Solar Boat Team heeft in de afgelopen jaren succesvolle prestaties neergezet met zijn boten op zonne-energie. Dit jaar neemt het team de volgende grote stap om een boot te ontwerpen en te bouwen die vaart op…

Onderzoeksraad over AZ-stadion: ‘Regelmatige constructieve controle moeten verplicht worden gesteld’

Onderzoeksraad over AZ-stadion: ‘Regelmatige constructieve controle moeten verplicht worden gesteld’ (video)

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid vindt dat eigenaars van grote gebouwen verplicht moeten worden gesteld om regelmatig constructieve controles uit te voeren. Dit schrijft de Raad in zijn onderzoeksrapport naar de…

Hoorapparaat van de toekomst luistert naar hersengolven

Hoorapparaat van de toekomst luistert naar hersengolven

De huidige generatie hoorapparaten worstelt met het ‘cocktail party effect’: daarbij moet één specifieke spreker uit een omgeving vol pratende mensen en achtergrondlawaai gefilterd worden. Een hoorapparaat weet…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Nieuw: dynamische inclinometer van DIS Sensors

Monitor machines en installaties zónder dat trillingen de gemeten waarden beïnvloeden met de dynamische inclinometer...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

8 december 2020, online

Medische elektronica event

De focus van dit event ligt op de ontwikkeling (+ voorwaarden/regelgeving) en productie van medische...

8 december 2020, München

automatica

Vakbeurs over automatisering en robotica

10 december 2020, 10, 11 en 14 december 2020

Machineveiligheid in vogelvlucht (online training)

Meer agendapunten »