EO

Boete voor betonpompbedrijf na dodelijk ongeval

20 augustus 2020 om 00:00 uur

Een betonpompbedrijf kreeg een geldboete opgelegd van 60.000 euro na een dodelijk bedrijfsongeval op een bouwplaats. Op 5 oktober 2016 overleed een medewerker nadat hij werd geraakt door de distributiemast en de eindslang van de betonpomp.


Het ongeluk gebeurde op een bouwplaats waar beton werd gestort met behulp van een betonpompwagen voor de fundering van nieuw te bouwen stallen. De betonpompwagen was op een locatie geplaatst op een natuurlijke ondergrond, voorzien van een recent opgebrachte en aangereden laag gebroken puin. Onder de steunvoeten van de betonpompwagen werd standaard ondersteuningsmateriaal gebruikt, namelijk kunststofplaten van 50 cm x 80 cm. Per steunvoet drie platen en bij één minder zwaar te belasten steunvoet één plaat. Medewerkers van het bouwbedrijf en de machinist van de ingehuurde betonpompwagen gingen beton storten. Een medewerker van het bouwbedrijf bediende de eindslang van de betonpompwagen. Tijdens het storten braken twee van de drie kunststof onderlegplaten onder één steunvoet en zakte die steunvoet plotseling weg in de ondergrond. Daardoor zakte de betonpompwagen aan de achterzijde weg en kwam aan de voorzijde los van de grond. De distributiemast van de betonpompwagen zakte daardoor plotseling met kracht naar beneden. De medewerker die onder de distributiemast stond en de eindslang bediende, werd geraakt. De medewerker raakte daarbij zodanig ernstig gewond dat hij ter plaatse aan zijn verwondingen overleed.

Ongeschikt ondersteuningsmateriaal

Het blijkt dat het standaardondersteuningsmateriaal van de betonpompwagen niet geschikt was voor de ondergrond. Dit had van tevoren gecontroleerd en berekend moeten worden.
Ook is er geen coördinator aangesteld door het betonpompbedrijf. Deze had ervoor moeten zorgen dat maatregelen ter bescherming van de veiligheid en gezondheid van medewerkers op de bouwplaats werden nageleefd.

Berekenen draagkracht ondergrond

In de bedieningshandleiding over het plaatsen van de betonpompwagen is opgenomen:
'Machine’s op geschikte ondergrond ondersteunen! (..) Informeer u over het draagvermogen van de ondergrond (toegestane bodemdruk kN/m2). Wanneer het draagvermogen niet bekend is, dient u steeds van de meest ongunstige situatie uit te gaan’. Daarnaast wordt in een tabel vermeld voor welke ondergrond de standaard onderlegplaten wel en niet geschikt zijn. Uit die tabel blijkt dat de standaard onderlegplaten ongeschikt zijn voor een natuurlijke ondergrond. Dezelfde tabel is ook aangebracht op de betonpompwagen.
Ook tijdens de opleiding Machinist Mobiele Betonpomp komt aan de orde dat de betonpompmachinist de draagkracht van de ondergrond moet controleren. De bodemdruk moet bekend zijn bij de aannemer/bouwmaatschappij. Zo niet, dan moet deze berekend worden door de machinist. De verantwoordelijkheid voor een veilige opstelling ligt bij de machinist. Deze had de opstelplaats moeten controleren en afwijzen wanneer er uit veiligheid-technisch oogpunt twijfels bestaan.

Visuele beoordeling

De betonpompwagenmachinist heeft gewerkt volgens een werkwijze die gebruikelijk is in de branche (zo vermeldt de directeur); namelijk er wordt visueel beoordeeld of de standaard onderlegplaten geschikt zijn voor de ondergrond. Er is geen navraag gedaan naar de bodemdruk, er is geen berekening uitgevoerd en ook de gebruikshandleiding van de betonpompwagen is niet gelezen. Met deze werkwijze zijn veiligheidsnormen geschonden waarvan verdachte zich bewust had moeten zijn. Bij de strafoplegging betrekt de rechtbank nadrukkelijk de omstandigheid dat betonpompbedrijf zijn werkwijze na het ongeval niet heeft veranderd en dat nog steeds op deze, onder dezelfde omstandigheden, onveilige wijze wordt gewerkt.

De rechter oordeelt dat het betonbedrijf aanmerkelijk onvoorzichtig, onzorgvuldig en nalatig heeft gehandeld. Hij veroordeelt het bedrijf overeenkomstig de eis tot een boete van 60.000 euro, waarvan 20.000 euro voorwaardelijk. Daarbij geldt een proeftijd van drie jaar.

Bron: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2020:1668
 

Gerelateerd nieuws

Ernstig arbeidsongeval: boete voor productiebedrijf

Ernstig arbeidsongeval: boete voor productiebedrijf

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een boete van 12.500 euro opgelegd aan een productiebedrijf van ronde en verticale ventilatiekanalen voor het overtreden van de veiligheidsvoorschriften uit de Arbowet en het…

TU Delft start opleiding voor robotingenieur van de toekomst (video)

TU Delft start opleiding voor robotingenieur van de toekomst (video)

Hoe kunnen robots in diverse processen binnen een fabriek functioneren? Wat is volgens de industrie een goede robotingenieur? Deze twee vragen stonden centraal bij het opzetten van de nieuwe masteropleiding Robotics van…

Elektrisch geleidend plastic

Elektrisch geleidend plastic

In een poging om grote touchscreens, Led-lichtpanelen en raamgemonteerde infraroodzonnecellen te verbeteren, hebben onderzoekers van de Universiteit van Michigan plastic geleidend gemaakt. Het is meteen ook transparanter…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Encoder WDGR - de incrementele redundantie

Het hoeft niet altijd SIL te zijn ... de incrementele redundante encoder WDGR.

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

22 september 2020, Vianen

Masterclass Machineveiligheid XL

22, 23, 29, 30 september 202

23 september 2020, online

FHI Online Kennisweken: Predictive Maintenaince

Met praktijk ervaringen van onder andere Tata Steel en ProRail.

24 september 2020, Vianen

Machineveiligheid in een dag

24 september en 1 oktober 2020 (avond) 1 dag of 2 avonden 09.00-16.00 uur incl. lunch of 17.00-21.30...

Meer agendapunten »