Wielerkampioen Tom Boonen investeert in ‘virtuele derailleur’

Tom Boonen werpt zich op als ambassadeur van de ‘virtuele derailleur’ van de Belgische start-up Classified Cycling. De derailleur wordt verwerkt in de naaf van het achterwiel. Dankzij dit systeem heb je met één kettingblad vooraan en elf kettingwielen achteraan toch 22 versnellingen. De schakeling gebeurt in een fractie van een seconde, zelfs onder piekbelasting.

Boonen is overtuigd van het potentieel van de schakeltechnologie en stapt net voor de commerciële introductie in de Belgische start-up. Classified Cycling pioniert met een nieuw versnellingssysteem en maakt een einde aan de klassieke voorderailleur.

"Met Classified had ik nooit voet aan de grond hoeven te op de Taaienberg en had ik misschien mijn vierde Ronde van Vlaanderen gewonnen", aldus Tom Boonen, die als aandeelhouder ook een rol zal vervullen als adviseur en ambassadeur.

Wielerkampioen Tom Boonen investeert in virtuele derailleur

Classified is een draadloos elektronisch systeem dat ontwikkeld werd om onmiddellijk te kunnen schakelen. Het bestaat uit een verzameling technologieën:

Naaf

De Instant Power Shift-technologie (IPS) maakt het mogelijk om binnen 150 milliseconden te schakelen, zelfs onder vollast. Door het Efficient Actuation System (EAS) schakel je met 1 watt bij een vermogen van 1000 watt – goed voor meer dan 10.000 schakelbeurten in één laadbeurt. Dankzij het removable hubshell systeem vervang je de hubshell zonder de voorspanning van de lagers te wijzigen.

Steekas

De naven zijn voorzien van een steekastechnologie die draadloos energie overbrengt naar de hub via inductiespoelen. De steekas communiceert draadloos met de handlebar, terwijl de ANT+ integratie de overbrengingsverhouding doorgeeft aan de fietscomputer.

Driver and frame interface-technologie

Dankzij de Hyper Size Driver-technologie (HSD) wordt het koppel wordt overgebracht op een grote radius. Dit maakt het systeem sterk en slijtvast. Het double ratchet system heeft bovendien onafhankelijke ratchets voor de grote (verhouding 1:1) en kleine versnelling (verhouding 0,7).
Naafversnellingen vragen om koppelafsteuning voor hun werking. De Integrated Torque Support (ITS) maakt het mogelijk om de koppelafsteuning weg te werken in het fietsframe. Zo is de steekas gemakkelijker te monteren. De External Torque Support (ETS) biedt koppelafsteuning zonder aanpassingen aan het frame, waardoor dit product snel toe te passen is.

Cassettetechnologie

De stalen Classified-cassettes uit één stuk zijn slijtvast gecoat. Door de grotere driverinterface hebben de cassettes geen spider nodig, waardoor ze volgens Boonen duurzamer en lichter zijn.

steekas