Gerecycleerd koolstofvezelcomposiet doorstaat vliegtest

Hogeschool Saxion, GKN Aerospace en andere partners hebben een manier gevonden om gebruikte vliegtuigonderdelen van thermoplastisch koolstofvezelcomposiet te recyclen en hieruit hoogwaardige nieuwe producten te ontwikkelen. Onderdelen op basis van dit materiaal zijn recent succesvol getest op een serie vluchten met een rotorcraft.

De volledig uit gerecycled materiaal bestaande toepassing vormt een wereldwijde primeur in de luchtvaartindustrie. De geperste toegangspanelen van gerecycled thermoplastisch afvalmateriaal zijn ten opzichte van gangbare technieken niet alleen 9% lichter, maar ook duurzamer. Volgens berekeningen van Saxion levert het hergebruik tijdens de productie een CO2-reductie op van ruwweg 80%. Bovendien zorgt het ontwikkelde proces voor een kortere productietijd en een kostenbesparing.

Thermoplastisch koolstofvezelcomposiet wordt al veel gebruikt in de vliegtuigindustrie. Echter, waar aluminium goed recyclebaar is, was dit bij koolstofvezelcomposiet tot nu toe nog lastig. Nu blijkt dit nu wel mogelijk.

"De succesvolle testen zijn niet alleen van grote toegevoegde waarde voor de luchtvaart, maar bieden ook potentie voor andere industrieën waar duurzaamheid en het gebruik van lichtere materialen steeds belangrijker worden", aldus Lector Lichtgewicht Construeren Ferrie van Hattum.

Projectpartners

Saxion – ThermoPlastic composites Application Center (TPAC), ThermoPlastic composites Research Center (TPRC), GKN Fokker, Toray Advanced Composites (TAC), Dutch Thermoplastic Components (DTC), Cato Composites en Nido Recycling Techniek (NRT). Ook studenten van Saxion hebben meegewerkt aan dit project.