Toyota ontwikkelt waterstof vrachtauto

Toyota gaat een heavy-duty Fuel Cell Truck ontwikkelen. Eerst voor de Japanse markt. De vrachtauto krijgt twee van de brandstofcelstacks die Toyota ontwikkelde voor de Toyota Mirai, in combinatie met specifieke controlesystemen voor heavy-duty hybridevoertuigen. De beoogde actieradius bedraagt 600 kilometer.

Voor de elektrificatie van vrachtwagens moet een optimale aandrijflijn worden toegepast. Alleen dan kan het voertuig de gewenste milieuprestaties leveren en tegelijk voldoen aan de vereisten voor kruissnelheid, range, laadvermogen en andere relevante aspecten. Zware vrachtwagens rijden vooral op de snelweg en moeten snel kunnen tanken. Om die reden ziet Toyota waterstoftechnologie met een hoge energiedichtheid als bijzonder effectief.

Gewichtsreductie

Toyota baseert de waterstoftruck op de Hino Profia. Trucks van Toyotadochter Hino zijn momenteel in Europa niet verkrijgbaar, maar op het wereldtoneel wel. Het chassis wordt aangepast zodat de brandstofcelstacks een goede plaats krijgen in het voertuig. Daarnaast nemen Toyota en Hino maatregelen om het gewicht te reduceren ten behoeve van een grotere laadcapaciteit en range.