EO

Maritieme maakindustrie vraagt overheidsbescherming

06 februari 2020 om 15:21 uur

Sleephopperzuiger Filippo Brunelleschi (13.000 ton laadvermogen, bouwjaar 2003). Foto: Johan Wieland, Flickr

Netherlands Maritime Technology (NMT) vraagt om maatregelen om de Nederlandse en Europese maritieme maakindustrie te beschermen. Volgens de organisatie staan er ruim 1 miljoen Europese banen en 115 miljard euro omzet in de maritieme maakindustrie op de tocht. Dit zou komen door het uitblijven van sectorspecifieke maatregelen om de strategische Europese scheepsbouw- en toeleverindustrie te beschermen tegen prijsdumping uit Azië. Voor Nederland betekent dat onzekerheid over de werkgelegenheid van bijna 30.000 mensen en 7 miljard euro omzet.


NMT heeft staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat gevraagd om op korte termijn bij de Europese Commissie aan te dringen op sectorspecifieke maatregelen om de strategische Europese scheepsbouw- en toeleverindustrie te beschermen tegen de ‘verstorende effecten van prijsdumping met staatssteun'.

 

Scheepsbouw is anders dan andere maak

Door kennisontwikkeling en innovatie wil de Europese scheepsbouwsector onderscheidend blijven op de wereldwijde markt. Maar bestaande WTO- OESO en EU-instrumenten (zoals de Trade Defence Instruments) bieden geen enkele bescherming tegen prijsdumping vanuit Azië. ‘Met name China vormt een groot gevaar. Dit komt door de specifieke eigenschappen van een schip en de transactie hiervan. Schepen worden niet volgens de reguliere weg geïmporteerd. Daardoor zijn traditionele grens- of douanemaatregelen niet toepasbaar op verhandelde schepen. Dat is één van de hoofdoorzaken waarom de Europese scheepbouwsector de bouw van koopvaardijschepen al bijna volledig is kwijtgeraakt aan Aziatische concurrenten die met staatssteun schepen bouwen', aldus NMT.


Tegelijkertijd gaan de grootste scheepsbouwlanden ter wereld - Zuid-Korea, China en Japan - volgens de organisatie door met een beleid van massale staatssteun en andere vormen van protectionisme ter ondersteuning van de lokale scheepswerven-, maritieme toeleverindustrie en scheepvaart. ‘Bovendien hebben deze Aziatische landen hun pijlen nu ook gericht op de complexe Europese scheepstypen en geavanceerde maritieme technologie waar Europese bedrijven nu nog marktleider in zijn.


‘Dit alles verstoort de concurrentiepositie van Europese scheepsbouwers die hierdoor, bij gebrek aan een adequate tegenreactie vanuit Europa, verder marktaandeel blijven verliezen. Als we het marktaandeel eenmaal kwijt zijn krijgen we het nooit meer terug dus actie is nu nodig.'

 

Waar vraagt de Nederlandse maritieme maakindustrie om?

NMT heeft samen met de Europese scheepsbouwassociatie SEA Europe het probleem al diverse keren met de Europese Commissie besproken en gevraagd om specifieke regelgeving voor de scheepsbouw. De Commissie heeft echter steeds aangegeven niet te bewegen zolang de lidstaten niet aan de alarmbel trekken. Daarom vraagt NMT de staatssecretaris om spoedig bij de Europese Commissie aan te dringen op:

  • Het opnemen van de bijzondere (strategische) positie van scheepsbouw en maritieme toeleveranciers in het EC White Paper on a new Instrument to tackle foreign subsidies.
  • Het aannemen van geschikte handels- en concurrentie-instrumenten om de Europese maritieme maakindustrie eindelijk de gepaste juridische instrumenten aan te reiken om zich tegen oneerlijke concurrentieverstoring te kunnen beschermen en daarmee de sector in Europa te kunnen behouden. In het licht van de recente Europese Green Deal is het van essentieel belang voor Europa om de controle te behouden over zijn maritieme (maak)industrie.
  • Het zo snel mogelijk opzetten van een ronde tafeloverleg met de Europese maritieme maakindustrie, de Europese Commissie en de lidstaten, om de noodzakelijke oplossingen en instrumenten te ontwikkelen en te implementeren. Ook andere Europese scheepsbouwlanden, zoals Duitsland, Frankrijk, Italië en Denemarken zien de grote urgentie van de situatie. Zij hebben aangegeven om op zeer korte termijn met een bewindspersoon langs te gaan bij Eurocommissaris Breton om bovenstaande problematiek te bespreken.
 

Gerelateerd nieuws

MIT ‘tunet’ isolatiewaardes met elektriciteit

MIT ‘tunet’ isolatiewaardes met elektriciteit

Onderzoekers aan het MIT hebben een 'elektrische warmteklep' ontworpen, een apparaat dat de thermische geleidbaarheid van materialen naar behoefte kan variëren. Ze slaagden erin om het vermogen van het…

20.000 zeemijlen aan ontwikkelingswerk optimaliseert brandstofcelsysteem voor varend waterstof laboratorium

20.000 zeemijlen aan ontwikkelingswerk optimaliseert brandstofcelsysteem voor varend waterstoflaboratorium

De Energy Observer startte in 2017 aan een zes jaar durende ‘energie-autonome’ wereldreis. Het elektrisch aangedreven schip maakt gebruik van diverse vormen van hernieuwbare energie en een systeem dat CO2-vrij…

Inzicht in veiligheidsrisico’s ontbreekt bij merendeel productiebedrijven

Inzicht in veiligheidsrisico’s ontbreekt bij merendeel productiebedrijven

De koppeling tussen IT-systemen op kantoor en operationele technologie (OT) voor productie neemt steeds verder toe. Tegelijkertijd ontbreekt inzicht in veiligheidsrisico’s bij het merendeel van de productiebedrijven.…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Semiflexibele printplaten (PCB)

Semiflexibele printplaten bestaan uit gespecialiseerde FR-4-materialen en worden gemaakt volgens een specifieke...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

3 maart 2020, Den Bosch

High Speed and Radio frequency PCBs

Seminar about High Speed and Radio frequency PCBs

4 maart 2020, Veldhoven

RapidPro

Op weg naar de Digitale Productie

10 maart 2020, Vianen

Masterclass Machineveiligheid XL

Meer agendapunten »