EO

Taxiën op LNG: emissiereductie op vliegvelden

22 januari 2020 om 11:15 uur

De ruim 500.000 starts en landingen die Schiphol jaarlijks te verstouwen krijgt, brengen een uitstoot aan CO2 en fijnstof met zich mee die even groot is als de uitstoot van 7,5 miljoen woningen. Dat is meer dan het complete woningaanbod in ons land. Onlangs is onderzocht hoe dit kan worden teruggebracht.


Het onderzoek richt zich op het na de landing uitzetten van de hoofdmotoren, het elektrisch taxiën naar de gates en generatoren bij de gates met een schone brandstof. De ontwikkeling hiervan lijkt snel haalbaar door op de grond met LNG als brandstof een duurzame stap te zetten naar schonere luchthavens.


Het onderzoek vond een initiële start in de zakelijke (kleine) luchtvaart en krijgt nu bijval en opvolging omdat de eerste onderzoeksresultaten representatief zijn voor de mogelijkheden in de grote luchtvaart.


Ben Cappelle, CEO van Clean Tech Aviation, zegt: "De 1.400 vliegtuigen die dagelijks op een luchthaven als Schiphol starten en landen hebben jaarlijks alleen al door het rijden op de grond en gebruik van de straalmotor aangedreven generator in de staart een uitstoot die gelijk is aan net zo veel C02 en fijnstof van 7,5 miljoen woonhuizen met een inhoud van 500 kubieke meter. Dat is meer dan het totaal aantal woningen in Nederland. Als bijkomend voordeel produceren motoren werkend op LNG ook significant minder geluid."

 

 Het onderzoek is een initiatief van een internationaal luchtvaartconsortium bestaande uit Clean Tech Aviation, TU Eindhoven, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), de Duitse Universiteit IFAS TU Braunschweig, het LNG-laboratorium DnvGL, de DLR en de Amerikaanse ondernemingen Lycoming Engines USA en Textron Aviation (fabrikant van onder andere Cessna en Beechcraft vliegtuigen). Het wordt mede gefinancierd door Gasunie, GasTerra, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland.

 

 

 

Reacties (1)

Ik heb nooit begrepen , ben geen vliegtuigbouwer, dat de taxiende vliegtuigen niet naar startbaan worden getrokken met zacht draaiende motoren (of motoren deels uit) door veel efficientere trekkertjes die minder uitstoot hebben en minder overlast genereren op de omgeving. Trekkers worden alleen gebruikt om de vliegtuigen een stukje naar achteren te duwen, ze zitten er dus al aan vast ...
jantje, 7 april 2020 12:09
 

Gerelateerd nieuws

Airbus ZEROe plaatst waterstof in het hart van toekomstige vliegtuigen

Airbus plaatst waterstof in het hart van zijn toekomstige vliegtuigen

Tegen 2035 zou 's werelds eerste emissievrije commerciële vliegtuig de lucht in kunnen. Om dit werkelijkheid te laten worden, onderzoekt Airbus baanbrekende conceptvliegtuigen - ZEROe genaamd - aangedreven door…

James Dyson Award: apparaten van stroom voorzien op lichaamswarmte

Apparaten van stroom voorzien op lichaamswarmte (James Dyson Award)

Start Now is een draagbaar thermo-elektrisch product dat zorgt voor een continue stroomvoorziening voor (medische) apparatuur. Doordat het werkt op lichaamswarmte, wordt niet alleen de werking van de apparaten zeker…

Wetsvoorstel CO2-heffing voor bedrijven

Wetsvoorstel CO2-heffing voor bedrijven

Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag het wetsvoorstel voor een CO2-heffing voor de meest vervuilende bedrijven in de industrie. De regels gaan per 1 januari 2021 in, maar er zijn zoveel dispensatierechten dat het…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Encoder WDGR - de incrementele redundantie

Het hoeft niet altijd SIL te zijn ... de incrementele redundante encoder WDGR.

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 september 2020, online

FHI Online Kennisweken: Predictive Maintenaince

Met praktijk ervaringen van onder andere Tata Steel en ProRail.

24 september 2020, Vianen

Machineveiligheid in een dag

24 september en 1 oktober 2020 (avond) 1 dag of 2 avonden 09.00-16.00 uur incl. lunch of 17.00-21.30...

29 september 2020, online

5G in de Industrie

Informatie over de praktische toepasbaarheid en mogelijkheden van 5G in de Industrie.

Meer agendapunten »