EO

Taxiën op LNG: emissiereductie op vliegvelden

22 januari 2020 om 11:15 uur

De ruim 500.000 starts en landingen die Schiphol jaarlijks te verstouwen krijgt, brengen een uitstoot aan CO2 en fijnstof met zich mee die even groot is als de uitstoot van 7,5 miljoen woningen. Dat is meer dan het complete woningaanbod in ons land. Onlangs is onderzocht hoe dit kan worden teruggebracht.


Het onderzoek richt zich op het na de landing uitzetten van de hoofdmotoren, het elektrisch taxiën naar de gates en generatoren bij de gates met een schone brandstof. De ontwikkeling hiervan lijkt snel haalbaar door op de grond met LNG als brandstof een duurzame stap te zetten naar schonere luchthavens.


Het onderzoek vond een initiële start in de zakelijke (kleine) luchtvaart en krijgt nu bijval en opvolging omdat de eerste onderzoeksresultaten representatief zijn voor de mogelijkheden in de grote luchtvaart.


Ben Cappelle, CEO van Clean Tech Aviation, zegt: "De 1.400 vliegtuigen die dagelijks op een luchthaven als Schiphol starten en landen hebben jaarlijks alleen al door het rijden op de grond en gebruik van de straalmotor aangedreven generator in de staart een uitstoot die gelijk is aan net zo veel C02 en fijnstof van 7,5 miljoen woonhuizen met een inhoud van 500 kubieke meter. Dat is meer dan het totaal aantal woningen in Nederland. Als bijkomend voordeel produceren motoren werkend op LNG ook significant minder geluid."

 

 Het onderzoek is een initiatief van een internationaal luchtvaartconsortium bestaande uit Clean Tech Aviation, TU Eindhoven, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), de Duitse Universiteit IFAS TU Braunschweig, het LNG-laboratorium DnvGL, de DLR en de Amerikaanse ondernemingen Lycoming Engines USA en Textron Aviation (fabrikant van onder andere Cessna en Beechcraft vliegtuigen). Het wordt mede gefinancierd door Gasunie, GasTerra, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland.

 

 

 

Reacties (1)

Ik heb nooit begrepen , ben geen vliegtuigbouwer, dat de taxiende vliegtuigen niet naar startbaan worden getrokken met zacht draaiende motoren (of motoren deels uit) door veel efficientere trekkertjes die minder uitstoot hebben en minder overlast genereren op de omgeving. Trekkers worden alleen gebruikt om de vliegtuigen een stukje naar achteren te duwen, ze zitten er dus al aan vast ...
jantje, 7 april 2020 12:09
 

Gerelateerd nieuws

Fraunhofer ontwikkelt 'voertuig van de toekomst'

Het voertuig van de toekomst: je hoeft er nooit meer uit

Hoe kan geïndividualiseerde luxemobiliteit worden ontworpen voor de wereld van het jaar 2040? In een poging om antwoord te geven op deze vraag heeft een interdisciplinair team van het Fraunhofer Gesellschaft '…

Nederlands team wint FES-fietswedstrijd Cybathlon

Nederlands team wint Cybathlon fietswedstrijd (video's)

Studententeam Pulse Racing van de Vrije Universiteit Amsterdam en dwarslaesie-piloot Sander Koomen hebben de Cybathlon 2020 Global Edition gewonnen binnen de discipline Functionele Elektrische Stimulatie (FES)race.…

Boete geëist voor dodelijk ongeval met werkkooi

Boete geëist voor dodelijk ongeval met werkkooi

Drie mannen zijn in 2016 in de gemeente Zaltbommel aan het werk om een reclamedoek op te hangen aan een gebouw. De werkkooi waarin zij zitten valt vanaf 12 meter hoogte naar beneden. Twee mannen overlijden, de derde…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2020, online

SPS Connect

Vakbeurs Smart Production Solutions wordt dit jaar online gehouden.

24 november 2020, online

PLOT Conferentie

Conferentie over omgevingstechnologie.

25 november 2020, online

KIVI-jaarcongres

Het programma van het KIVI-jaarcongres zal dit jaar over een week worden verspreid.

Meer agendapunten »