EO

Waarom Lightyear zo weinig mogelijk robots gebruikt

20 november 2019 om 11:08 uur

Lightyear hoopt de Lightyear One, een hatchback met aandrijving in elk wiel en een actieradius van 800 kilometer, in 2021 op de markt te brengen. Tijdens het Machinebouw event zal Wim van Stratum, VP Operations bij de start-up, meer vertellen over de ontwikkeling, productielijnen en potentiële valkuilen bij de introductie van de emissievrije auto.


Lightyear, met Helmond als thuisbasis, wil de productie van de eerste prototypes gaan starten. Van Stratum: "In 2021 willen we de eerste auto's leveren." Hoe de productie precies zal worden ingericht, moet nog blijken. Maar de vraag naar de zonneauto is groot. En dat is niet zo vreemd, want de auto zit vol innovaties. Los van de zonnepanelen, die de Lightyear One deels kunnen bijladen, heeft de auto een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,20. Dat is een record: de Lightyear One heeft na windtunneltests het wereldrecord van meest aerodynamische productieauto in handen.

 

Lessen trekken uit Tesla

Lightyear wil lering trekken uit de harde lessen die Tesla heeft opgedaan bij de bouw van de Model 3. "Wij kunnen zeker van Tesla leren", zegt Van Stratum. "Wat bij Tesla fout is gegaan, is dat ze de productielijn overgeautomatiseerd hebben. Door teveel robotisering op de lijn werd het te complex om alle stations en robots op elkaar in te regelen. Dat lukte ze niet. Op een gegeven moment hebben ze automatisering uit de lijn gehaald en opgevangen met mankracht."


Deze ervaringen van Tesla hebben ook impact op de rest van de markt, zegt Van Stratum: "De tendens in de automotivemarkt is dat ze toch naar minder automatisering overschakelen dan in het verleden. Want mensenhanden krijgen bepaalde onderdelen soms sneller gemonteerd dan robots, die je telkens moet inprogrammeren. Dit was bij de Model 3 de bottleneck. Ook leverden toeleveranciers onvoldoende aan, omdat zij zich afvroegen of het Tesla wel zou lukken."


Dat is ook de boodschap die Van Stratum wil meegeven aan de bezoekers van zijn lezing op het Machinebouw event: "Ik wil schetsen waar we heen willen met Lightyear, maar ik wil ook benadrukken: keep it simple. Maak het je niet te moeilijk, te ingewikkeld. Er is tegenwoordig heel veel mogelijk met automatisering: industry 4.0, internet of things, de kreten die we allemaal kennen. Ik zou zeggen: pas alleen toe wat echt nodig is en toegevoegde waarde heeft. Stop er niet allemaal technologie in puur omdat het kan."


Meer informatie en aanmelden

 

Gerelateerd nieuws

Productie recyclebaar plastic stap dichterbij

Productie recyclebaar plastic stap dichterbij

Een onlangs ontdekte groep recyclebare plastics lijkt een veelbelovend alternatief voor het moeilijk recyclebare harde plastic. Toch zien we deze zogeheten vitrimeren nog niet in producten toegepast omdat ze lastig te…

Boek over dynamiek in Nederlandse chipindustrie

Boek over dynamiek in Nederlandse chipindustrie

Hoe kan het dat Nederlandse ondernemingen als ASML, ASM, BESI en NXP de spil vormen in de digitale revolutie? Daarover gaat het boek Fortunes of High Tech door Jorijn van Duijn. In de studie met de ondertitel A history…

Invulling financieringsinstrumenten PPS vastgelegd

Invulling financieringsinstrumenten PPS vastgelegd

Klimaatverandering, cybersecurity, vergrijzing: onze samenleving staat voor een aantal grote uitdagingen die vragen om meer kennis en baanbrekende innovaties. Dat biedt kansen voor wetenschappers en voor bedrijven. NWO…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Nieuwe Safety Field Box van Schmersal

Eenvoudige installatie-oplossing voor complexe machines: veiligheidsveldbus met PROFINET/PROFIsafe-veldbusinterface

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

9 december 2019, D&F kantoor Breda

Veiligheid van beweegbare bruggen volgens NEN 6787

10 december 2019, Utrecht

International MicroNanoConference 2019

De actieve betrokkenheid van industrie, wetenschap en gebruikersgemeenschap van microsystemen en...

Meer agendapunten »