EO

"Overstap elektrische auto’s drukt zwaar op productie zeldzame metalen"

13 november 2019 om 08:59 uur

De huidige productie van een aantal kritieke metalen is onvoldoende voor de grootschalige overstap naar elektrische auto’s. Dat stelt een rapport van milieuwetenschapper Benjamin Sprecher en organisaties Copper8 en Metabolic. Als oplossing pleiten ze onder meer voor elektrische deelauto’s, auto’s met een kleinere accu en betere recycling.


Het Klimaatbeleid beoogt dat er in 2030 een kleine 2 miljoen elektrische auto's in Nederland rijden, tegenover 171.000 op dit moment - een groei van meer dan 1000% in een krappe 11 jaar tijd. Maar volgens het rapport Metaalvraag van Elektrisch Vervoer - dat kijkt naar de kritieke metalen die nodig zijn voor deze groei - zou het beter zijn om deze groei te begrenzen, zodat er in 2030 maximaal 1 miljoen elektrische auto's in Nederland rijden. Hierbij gaan de auteurs uit van een eerlijke verdeling: elk land heeft naar rato van bevolking recht op een bepaald deel van de wereldwijde productie van belangrijke kritieke metalen zoals lithium en kobalt. Met de huidige plannen voor elektrische auto's zou Nederland tot wel 4% van de globale jaarproductie nodig hebben, terwijl slechts 0,2% van de wereldbevolking hier woont. Een ‘oneerlijke verdeling' dus, zo stelt het rapport.


1Figuur 1. Benodigde kritieke metalen voor elektrische voertuigen in Nederland, als percentage van de wereldwijde jaarproductie van deze kritieke metalen in 2020, 2025 en 2030.

 

Minder, minder, minder

"Laat ik voorop stellen dat we absoluut niet tegen de invoering van elektrische auto's zijn", zegt Sprecher. "De transitie naar elektrisch vervoer is juist belangrijk. Alleen moeten we er bewust van zijn dat dit beleid niet zonder consequenties is."


Een grotere vraag naar kritieke metalen, die ook nodig zijn voor zonnepanelen en windmolens, kan funest zijn voor de natuur. "Een grotere vraag leidt onvermijdelijk tot de bouw van nieuwe mijnen. Om overlast voor de mens te voorkomen, zullen die op afgelegen plekken komen, wat ten koste gaat van nu al schaarse natuurgebieden. We moeten ons hiervan bewust zijn en zorgen voor duurzamere mijnbouw."


Maar dat is niet genoeg, stelt Sprecher. "We consumeren ontzettend veel, zoveel dat we niet meer voldoende hebben aan één aarde. Ook bij elektrische auto's is het belangrijk dat we kijken naar manieren om de hoeveelheid auto's te verminderen. Denk daarbij aan deelauto's en beter openbaar vervoer." Andere oplossingen, zoals nieuwe technologieën die minder afhankelijk zijn van kritieke metalen of het gebruik van kleinere accu's, zijn een stuk minder effectief (zie figuur 2), maar makkelijker te implementeren. Tot slot beveelt het rapport de ontwikkeling aan van een sterkere Europese recycling-industrie voor kritieke metalen.


2Figuur 2. Drie scenario's voor het beperken van de metaalvraag van elektrisch vervoer. Scenario 1 kijkt naar nieuwe accu-technologieën: maatschappelijk eenvoudig, maar technisch niet reëel op de korte termijn. Scenario 2 onderzoekt kleinere accu's: dit zorgt voor minder bereik, maar ook voor minder metalen. Toch blijkt de effectiviteit hiervan beperkt. Scenario 3 is verreweg het meest effectief, maar tevens maatschappelijk het meest complex: door effectiever gebruik te maken van elektrische voertuigen zijn er minder voertuigen nodig en dus ook minder metalen.

 

Reacties (1)

Mogelijk nog meer reden om een snelle doorstart naar waterstofautos te maken ( heeft als bijkomend voordeel dat autos ook weer minder zwaar worden). Echter brandstofcellen en electrolysers kunnen ook (nog) niet zonder ktitieke metalen. Voer voor een artikel om dergelijke mogelijkheden te vergelijken of kwantificeren !
Goos Schreuder, 14 november 2019 09:10
 

Gerelateerd nieuws

Hoe zorg je dat veiligheid en beveiliging elkaar niet belemmeren?

Hoe zorg je dat veiligheid en beveiliging elkaar niet belemmeren?

Veiligheid en beveiliging: op het eerste oog lijken ze onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar er zitten soms juist tegenstrijdigheden in de aanpak ervan. “Het nemen van veiligheidsmaatregelen kan leiden tot…

Betere energieconversie door nieuwe stromingsfysica in het superkritische gebied

Betere energieconversie door nieuwe stromingsfysica in het superkritische gebied

Rene Pecnik van de TU Delft krijgt een ERC Consolidator Grant van 2 miljoen euro voor systematisch onderzoek op het snijpunt van thermodynamica, vloeistofmechanica en stralingswetenschappen. Pecnik wil geavanceerde…

Lood wordt keihard onder druk

Pantsers van lood: zacht onder normale omstandigheden, keihard bij impact

Lood, onder normale omstandigheden zo zacht dat het moeilijk te bewerken is, gaat op dezelfde manier reageren als veel sterkere metalen wanneer het snel wordt samengeperst bij hoge druk. Deze kennis kan helpen bij het…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Nieuwe Safety Field Box van Schmersal

Eenvoudige installatie-oplossing voor complexe machines: veiligheidsveldbus met PROFINET/PROFIsafe-veldbusinterface

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

16 december 2019, Delft

Informatiebijeenkomst over ‘wearable electronics’

Toelichting op de activiteiten van de nieuwe NEN-commissie ‘Wearable Electronics.

16 december 2019, D&F kantoor Breda

Richtlijn Arbeidsmiddelen

28 januari 2020, Den Bosch

Productie Proces Automatisering event

Het Productie Proces Automatisering event richt zich op de productie- en procesindustrie, machinebouwers,...

Meer agendapunten »