Heel Holland Recyclet… auto’s?

Het is deze week recycle-week, wat betekent dat er allerlei initiatieven worden genomen om de burger zijn afval gescheiden te laten inleveren. Greenlight zocht uit met welke materialen autofabrikanten al goed uit de voeten kunnen. Is de 100% circulaire auto al in aantocht?

Volvo, Renault, Nissan en vele andere autofabrikanten zijn elk op hun eigen manier op zoek naar mogelijkheden om de grondstof-tot-afval-cirkel te sluiten. Tot nu toe hergebruiken ze onder meer plastic, koper en EV-batterijen.

1. Aluminium

Het Britse automerk Jaguar verwerkt graag aluminium in haar modellen. Het bespaart kilo’s en dat maakt haar sportwagens, SUV’s en sedans lichtvoetiger en efficiënter. Jaguar gebruikt het liefst gerecycled aluminium. Zo was de Jaguar XE in 2014 de eerste auto ter wereld met carrosseriedelen bestaande uit de aluminiumlegering RC5754. Die legering bevat 75% gerecycled aluminium. Het metaal is afkomstig van de circulaire productielijnen in de Europese productiefaciliteiten van het Jaguar Land Rover-concern. Jaren geleden startten Jaguar en Land Rover het Reality-project met als doel ‘aluminium van bestaande voertuigen te recyclen tot nieuwe, hoogwaardige aluminium onderdelen voor de productie van nieuwe modellen’, aldus de Britten. Sinds 2013 heeft Jaguar Land Rover 300.000 ton gerecycled aluminium gebruikt voor haar modellen.


 

Lees ook:

Onzichtbare afvalberg van elektrische apparaten hoger dan ooit

 


2. Kunststoffen

Plastics veroveren de auto. De verwachting van het Zwitserse onderzoeksbureau Prognos is dat in 2030 een auto voor ongeveer 28% uit plastics bestaat. In 2010 was dat 15%. Volvo wil dat de plastics die ze in hun auto’s gebruiken gerecycled zijn. Momenteel bestaat een Volvo XC90 voor 17% uit polymeren. Het eerste concrete doel is gesteld voor 2025. In dat jaar moet minimaal een kwart van het plastic in elke Volvo gerecycled zijn. Haalbaar, maar geen gemakkelijke opgave. "Volvo moet nog wel veel huiswerk doen om de 2025-doelen te bereiken. Zo is het vooralsnog lastig om aan voldoende geschikt plastic te komen. Leveranciers melden dat ze momenteel niet zoveel plastics kunnen leveren. Volvo gaat dus op zoek naar nieuwe leveranciers. Ook moet nog getest worden of de materialen en onderdelen van gerecycled plastic veilig genoeg zijn voor het gebruik in auto’s", aldus duurzaamheidsmanager Niklas Kilberg.

Een aantal jaar geleden noemde Sandra Tovar – polymerenspecialist bij Volvo – het een logische volgende stap om plastic te recycleren binnen een gesloten systeem. Uit recente navraag bij het hoofdkantoor blijkt dat het bedrijf daar nog over nadenkt.

3. Koper, platina, polypropyleen

Een autoconcern dat vooroploopt in het circulaire ecosysteem en closed-recyclingloops is Groupe Renault. Al sinds 2011 zet het gesloten recyclingsystemen op. Het begon met de herwinning en het hergebruik van koperdraden uit ‘end of life’-voertuigen, maar inmiddels haalt het ook platina uit katalysatoren en maakt het van afgedankte bumpers en binnenschermen van wielen (polypropyleen) nieuwe exemplaren. De Renault-fabriek in het Franse Choisy-le-Roi maakt zelf ook deel uit van het circulaire ecosysteem. Daar worden, naast het bouwen van nieuwe motoren, versnellingsbakken, injectiepompen en turbo’s, per jaar 15.000 nieuwe motoren en 18.000 nieuwe versnellingsbakken van afgedankte exemplaren gemaakt.

Jean-Denis Curt, chef circulaire productie bij Groupe Renault: "We begonnen ongeveer 10 jaar geleden met de recycling zoals we het nu doen. Om te bewijzen dat het kan – en omdat het geld kan opleveren, dachten we. Met de hulp van de Europese Unie zijn we begonnen. Het is inderdaad winstgevend – niet heel veel – maar belangrijker is dat we het goede voorbeeld geven. Geen concurrent doet het zo, dus lopen we voor. Nu nog vooral in Frankrijk, maar we kijken of we de closed-recyclingloops kunnen uitbreiden."

Zo wil Groupe Renault onder meer veiligheidsgordels gaan recyclen en de aandrijflijn van EV’s hergebruiken. Verder staat op het programma: de recycling van batterijen.

4. Batterijrecycling en hergebruik

Ook andere autofabrikanten zijn al in de weer met het opzetten van closed-loop-recycling op het gebied van EV-batterijen. In het najaar van 2018 maakten Audi Duitsland en Umicore bekend dat laatstgenoemde kostbare materialen uit hoge-voltsbatterijen gaat halen. De eerste laboratoriumtesten zijn hoopgevend. Umicore toont daarin aan dat het meer dan 95% van de belangrijkste batterijcomponenten – zoals kobalt, nikkel en koper – kan herwinnen en hergebruiken. Ook met concurrent BMW ging Umicore vorig najaar rond de tafel voor een closed-looprecyclingsoplossing.

Het Japanse Nissan opende vorig jaar een fabriek in eigen land, in de plaats Namie, waar het gebruikte batterijpakketten uit haar Leafs en e-NV200’s klaarstoomt – waar mogelijk – voor hergebruik in elektrische auto’s. Van elke binnengekomen batterij wordt geanalyseerd welke onderdelen nog goed zijn en vervolgens worden die modules opnieuw opgebouwd tot nieuwe batterijen. Die ‘refurbished batterijen’ worden als goedkope vervangbatterijen aangeboden aan eigenaren van wat oudere Leaf-modellen. Een refurbished Nissan-batterij kost minder dan de helft van een gloednieuw batterijpakket.

Bron: Greenlight

Heel Holland Recyclet