Winnen auto’s het WK ook in de rust?

In 1980 sprak Joop Zoetemelk de legendarische woorden “De Tour win je in bed”. Iets dergelijk probeert de KU Leuven in Darwin. Het team gaat zijn zonnewagen natuurlijk niet vroeg naar bed sturen, maar denkt wel winst te kunnen behalen door zoveel mogelijk elektrische componenten uit te schakelen tijdens de pit-stops. “In de ecomodus verbruikt de auto twintig keer minder dan een Tesla wanneer deze volledig is uitgeschakeld.”

Zondag start het Bridgestone wereldkampioenschap voor zonnewagens in Australië. De studenten van de KU Leuven nemen deel met hun achtste zonnewagen. De BluePoint is niet enkel de lichtste Belgische zonnewagen ooit, maar ook de meest zuinige. Het team implementeerde de ecomodus die bepaalde elektronische componenten uitschakelt wanneer de wagen stilstaat. Zo gaan bijvoorbeeld de motoraansturing en de bandenspanningssensor volledig uit. Doordat de batterij ook bij stilstand wordt opgeladen door energie van het zonnepaneel, is het niet mogelijk om de wagen volledig uit te schakelen. Tijdens de race zijn er 9 controlestops waarbij de zonnewagen een halfuur moet stilstaan. Gedurende dit halfuur wordt het sluimerverbruik van de wagen gehalveerd dankzij deze innovatie.

Stijn Govaerts, elektronisch ingenieur: "Het verbruik van zonnewagens is over het algemeen zeer laag. Daarom is het belangrijk dat we ook naar de kleine verbruikers gaan kijken en ook deze proberen te minimaliseren."

De energiebesparing zorgt ervoor dat de zonnewagen tussen de controlestops meer energie overhoudt om te rijden door de Australische woestijn. Over de hele race zal de ecomodus er naar verwachting van het team voor zorgen dat de auto de finish in Adelaide 10 minuten eerder bereikt. Dat lijkt niet veel op een race van 3021 km, maar elke Tour-liefhebber weet dat 10 minuten ruimschoots het verschil kunnen maken.