EO

‘Siliciumcarbide halfgeleiders zijn technologische sprong voorwaarts in elektromobiliteit’

09 oktober 2019 om 15:00 uur

Bosch produceert de chips in zijn fabriek in Reutlingen, 40 kilometer ten zuiden van Stuttgart. Daar produceert het bedrijf al tientallen jaren enkele miljoenen microchips per dag.

Bosch wil een technologische sprong voorwaarts veroorzaken in de elektromobiliteit met zijn microchips uit siliciumcarbide (SiC). In vergelijking met siliciumchips hebben SiC-halfgeleiders een betere elektrische geleidbaarheid. Dit maakt hogere schakelfrequenties mogelijk en voorkomt energieverlies in de vorm van warmte.


"De chips uit dit wonderbaarlijke materiaal bepalen voortaan de koers van de vermogenselektronica - het controlecentrum van elektrische en hybride voertuigen", zegt Bosch-directeur Harald Kröger. "Siliciumcarbide halfgeleiders creëren meer vermogen in elektrische aandrijvingen. Voor automobilisten betekent dat 6% meer actieradius."


Siliciumcarbide is silicium met extra koolstofatomen. Het halfgeleidermateriaal is robuuster dan de conventionele materialen die in elektronica worden gebruikt. Het is bestand tegen extreem hoge spanningen en is een goede thermische geleider, waardoor het bij hoge temperaturen kan worden gebruikt zonder dat er maatregelen moeten worden genomen om de warmte af te voeren. In de vermogenselektronica zorgt dit dat er tot 50% minder energie verloren gaat.


Bosch verwacht vooral veel van de 6% die mensen verder kunnen rijden op elke acculading. "Dit is een van de grootste obstakels voor het kopen van elektrische auto's: 42% koopt geen e-voertuig uit angst onderweg zonder stroom te komen te staan. In Duitsland geldt dit zelfs voor 69% van de consumenten (bron: Consors Finanz Autobarometer 2019 ).

 


 

Lees ook:

Elektronica die werkt bij 350 ºC

 



"Bovendien creëren de halfgeleiders nog extra besparingspotentieel voor de toekomst: de complexe koeling van de aandrijfcomponenten kan worden verminderd door de aanzienlijk lagere warmteverliezen van de chips en door het feit dat ze ook bij aanzienlijk hogere bedrijfstemperaturen werken. Dit heeft op zijn beurt een positief effect op het gewicht en de kosten van elektrische voertuigen."

 

1000 dollar aan chips per auto

Er is nauwelijks een gebied in de moderne autotechnologie dat zonder microchips werkt, of het nu gaat om airbags, gordelspanners, cruisecontrol-systemen, regensensors of aandrijflijnen. In 2018 was elk voertuig uitgerust met chips ter waarde van 370 dollar (Bron: ZVEI). Terwijl dit bedrag jaarlijks met 1 à 2% toeneemt voor toepassingen zoals infotainment, netwerken, automatisering en elektrificatie, is een elektrisch voertuig uitgerust met halfgeleiderchips ter waarde van gemiddeld 450 dollar. Experts geloven dat dit bedrag door geautomatiseerd rijden nog eens met circa 1000 dollar zal toenemen. Daarmee is de automobielmarkt een van de belangrijkste groeifactoren van de halfgeleiderindustrie.

 

Nieuwe waferfabriek

De wafers ondergaan een tot 14 weken durend productieproces voordat er sprake is van halfgeleiderchips. In juni 2018 legde Bosch de eerste steen van zijn halfgeleiderfabriek in Dresden. Daar worden wafers met een diameter van 300 millimeter geproduceerd. Zo kunnen aanzienlijk meer chips uit een wafer worden gewonnen en kunnen grotere schaaleffecten worden bereikt dan met halfgeleiders op basis van 150- en 200-millimeter-technologie. Bosch produceert dergelijke chips in Reutlingen, waar het bedrijf ook de nieuwe SiC-chips zal vervaardigen.


"Halfgeleiders vormen een kerncomponent van alle elektrische systemen. Ze maken ook data tot een felbegeerde grondstof van de toekomst. We willen onze productie voortdurend uitbreiden aangezien deze chips steeds belangrijker worden in onze werkgebieden", benadrukt Kröger.


Bosch investeert ongeveer 1 miljard euro in zijn waferfabriek in Dresden - de grootste investering in de geschiedenis van het bedrijf. De installaties worden momenteel in de cleanroom-ruimte van de fabriek geïnstalleerd. De eerste medewerkers gaan in het voorjaar van 2020 aan de slag. Bosch zal de site CO2-neutraal exploiteren.
 

 

Gerelateerd nieuws

Goud voor auto die zelf de zon opzoekt

Goud voor auto die zelf de zon opzoekt

Solar Team Eindhoven, het team van de TU Eindhoven, heeft voor de vierde keer op rij de hoofdprijs gepakt in de Cruiser Class van de Bridgestone World Solar Challenge. Het team legde de ruim drieduizend kilometer lange…

Intelligent, vormveranderend, zelfherstellend materiaal voor zachte robotica

Materiaal zonder hardware reageert op prikkels van buitenaf

Onderzoekers van Carnegie Mellon University hebben een zacht materiaal ontwikkeld dat zichzelf vervormt in reactie op invloeden van buitenaf. En dit zonder externe hardware. Dit biedt kansen op het gebied van zachte…

Kijken naar energietransport in op biologie geïnspireerde nanobuisjes

Hoe verplaatst energie zich in op biologie geïnspireerde nanobuisjes?

Wetenschappers van de RUG en de universiteit van Würzburg (DE) hebben een op de biologie gebaseerd systeem onderzocht dat licht omzet in stroom. Dat gebeurde met geavanceerde spectroscopie in microkanaaltjes. De…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Veilig heksysteem PSENmlock

Het heksysteem PSENmlock biedt een veilige vergrendeling en veilige sluiting in slechts één product. De PSENmlock...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

19 oktober 2019, Eindhoven

Dutch Design Week

Ontwerpers presenteren hun werk op 100 locaties in Eindhoven

23 oktober 2019, Vianen

Praktijkdag Performance Level (PL) ISO 13849-1

Na de theoriedag PL/SIL of module 4: Ontwerpen besturingstechnische veiligheidsmaatregelen van de...

Meer agendapunten »