Zwaar weer in automotiveland

Nederlandse toeleveranciers aan de automobielindustrie hebben behoorlijk last van de malaise in deze sector in de Duitsland. Het kost banen. De FME anticipeert hier al op door het recente voorstel voor een nieuwe deeltijd WW-regeling.

Dat melden de collega’s van Vraag en Aanbod.

Ook in Duitsland gaat het niet goed met toeleveranciers. Zo viel voor toeleverancier Avir Guss het doek. Hierbij zijn 1.500 arbeidsplaatsen verloren gegaan. Eerder gingen ZF, Weber Automotive, Eisenmann, Schaeffler, Mann+Hummel en Mahle failliet en dit betekende een verlies van meer dan duizend banen.

Nederland

In Nederland zijn er in korte tijd een hele reeks bedrijven getroffen. Deze week was er de aankondiging van Voestalpine Automotive Components in Bunschoten dat er een flinke reorganisatie aankomt. 116 van de bijna 1.000 arbeidsplaatsen lijken bij die reorganisatie te vervallen. Voestalpine, voorheen bekend als Polynorm maakt carrosseriedelen voor onder meer BMW, Volkswagen en Daimler-Benz.

Medio september was het TN Netherlands, fabrikant van onder andere lagers en tandwielen, die last had van tegenvallende resultaten waardoor zestig van de 285 medewerkers zonder baan komen te zitten. Van de zestig arbeidsplaatsen die verdwijnen gaat het om 44 gedwongen ontslagen en 16 arbeidsplaatsen die via beëindiging van tijdelijke contracten of via natuurlijk verloop ophouden te bestaan. De onderhandelingen over dat sociaal plan starten op 1 oktober.

Afgelopen juli kwam Inalfa Roof Systems met de mededeling afscheid te moeten nemen van 85 (van de 700) medewerkers. Tevens werden 150 uitzendkrachten naar huis gestuurd.

Autobouwer Nedcar besloot al in het najaar van 2018 de flexibele schil van medewerkers af te bouwen, waarbij het bedrijf van zeven- naar zesduizend medewerkers ging. En de kans is groot dat het aantal medewerkers nog verder moet inkrimpen.

FME vindt dat het kabinet nu al crisismaatregelen moet optuigen en geld vrij moet maken om de klappen op te vangen op het moment dat het economisch minder gaat. Een van de opties is mensen via een Deeltijd WW de kans te geven om met behoud van uitkering zich te laten om- en bijscholen. Ook houden bedrijven via de Deeltijd WW hun kennis in huis.