EO

Human Power Team verbreekt wereldsnelheidsrecord fietsen met 122,12 km/uur

10 september 2019 om 10:56 uur

Het Human Power Team, een studententeam van de TU Delft en VU Amsterdam, heeft dinsdagochtend het vrouwelijke wereldsnelheidsrecord fietsen verbroken. Door een snelheid van 122,12 km/uur te trappen, verbrak atlete Rosa Bas uit Utrecht het oude record van 121,8 km/uur.


Bas heeft het wereldrecord verbroken dat sinds 2010 met 121,8 km/uur op naam stond van de Française Barbara Buatois. Met de zelfgemaakte aerodynamische ligfiets doen de studenten tot en met 14 september mee aan de World Human Powered Speed Challenge in de Nevadawoestijn in Amerika: het wereldkampioenschap voor mensaangedreven voertuigen.


"In Nederland is het niet mogelijk om zulke hoge snelheden te halen", zegt teammanager Britt Krabbenborg. "Het kampioenschap vindt plaats op 1400 meter hoogte, waardoor de lucht ijler is dan in Nederland. Hierdoor is de luchtweerstand lager is en kunnen we sneller rijden." De weg in Battle Mountain waar het kampioenschap wordt gehouden, is 10 kilometer lang en recht. "Dit is lang genoeg om snelheid op te bouwen, een sprint te trekken en ten slotte weer af te remmen."

 

Minimale weerstand

De luchtweerstand is de grootste vijand van snelheid. Daarom speelt de vorm van het aerodynamische omhulsel van de fiets, de VeloX 9, een erg grote rol bij het behalen van de topsnelheid. Bart van de Krol, Aerodynamics Engineer van het team en student lucht- en ruimtevaarttechniek: "We hebben deze vorm zo nauw mogelijk om de lichaamsmaten van onze atletes heen ontworpen om de fiets zo gestroomlijnd en zo klein mogelijk te houden." Daarnaast is de VeloX 9 gemaakt van lichtgewicht materialen en wordt er gebruik gemaakt van een innovatief schakelsysteem waarbij de kettingwielen bewegen in plaats van de ketting. Op deze manier blijft de ketting altijd in een rechte lijn waardoor de wrijving in de ketting lager is dan bij een normale fiets. Bovendien rijdt de VeloX 9 dit jaar met speciaal voor het team ontwikkelde banden zodat de fiets de allerlaagste rolweerstand ondervindt.

 


Lees hier een artikel over het frame van de fiets


   

Pure menskracht

Het Human Power Team is een samenwerking tussen studenten van de Technische Universiteit in Delft en de Vrije Universiteit in Amsterdam en bestaat uit 16 studenten die een jaar lang hun studie opzijschuiven voor het project. "Er mag in het ontwerp geen gebruik worden gemaakt van elektrische energie of een brandstofmotor", legt Krabbenborg, uit. "Er wordt dus puur op spierkracht gefietst. Onze atletes moeten daarom in topvorm zijn. Zo zijn de coaches en de atletes al sinds augustus in de Verenigde Staten voor acclimatisatie om te wennen aan de hoogte en de temperatuur. Op deze manier stonden de atletes zo goed mogelijk voorbereid aan de start van het kampioenschap. Daarnaast maakten wij dit jaar gebruik gemaakt van een nieuwe representatieve inspanningstest, de 3 minute all-out test, waarbij zowel sprint- als duurvermogen gemeten kan worden. Ook werd de voeding perfect afgestemd op de trainingsschema's van de atletes."

 

Vorig jaar ook al kampioen

Vorig jaar werd het team met een snelheid van 119,5 km/uur wereldkampioen, maar greep het net naast het wereldrecord. Het team zal er de komende dagen alles aan doen om het nieuwe record te verbeteren.

 

Gerelateerd nieuws

Maakt kunstmatig blad medicijnfabrieken overbodig? (video)

Medicijnfabrieken overbodig door kunstmatig blad? (video)

Medicijnen goedkoop en overal kunnen produceren, met zonlicht als energiebron. Die realiteit is dichterbij dan ooit nu chemici van de TU Eindhoven een ‘mini-reactor’ presenteren die, vergelijkbaar met bladeren in de…

VPRO Tegenlicht: Waterlanders

VPRO Tegenlicht: Waterlanders

Nederlandse ingenieurs moeten steeds extremere en inventieve maatregelen bedenken tegen het stijgen van de zeespiegel en het gelijktijdig zakken van de bodem. Het is moeilijk in te schatten of de dijken en waterschappen…

Van metamaterialen tot de gevolgen van het winnen van lithium

Van metamaterialen tot de gevolgen van het winnen van lithium

Van metamaterialen tot de gevolgen van het winnen van lithium: de Europese Commissie heeft de ERC Starting Grants weer toegekend en 6 gingen er naar Nederlands engineering-gerelateerd onderzoek.

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
In-cylinder potentiometer voor hydraulische cilinders

Althen Sensors & Controls introduceert nieuwe lineaire positiesensoren: magnetorestrictieve sensoren en in-cylinder...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

16 september 2019, D&F kantoor Breda

Machine Safety Specialist (CE) met TÜV persoonscertificaat

4-daagse training: 16 sep, 30 sep, 7 okt en 28 okt 2019 Examen: 14 november 2019

16 september 2019, D&F kantoor Breda

Machine Safety Specialist (CE) met TÜV persoonscertificaat

16 sep, 30 sep, 7 okt en 28 okt 2019 Examen: 14 november 2019

18 september 2019, Limtec+ te Diepenbroek

Workshop Basic Safety

Meer agendapunten »