Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai Motor heeft zijn eerste hybride auto met zonnedak gepresenteerd. De silicium panelen kunnen de accu met 30 tot 60% per dag opladen, ook tijdens het rijden. In zes uur per dag kan het rijbereik op jaarbasis zo toenemen met 1300 kilometer.

Ter vergelijking: De Lightyear kan in Nederland 10.000 kilometer per jaar rijden op zonneenergie.

Hyundais systeem omvat naast de zonnepanelen uiteraard een omvormer die de opgewekte zonne-energie omzet naar het juiste voltage om de accu op te laden. Aanvankelijk dient het systeem vooral als ondersteuning bij het opladen van de batterij, maar in de toekomst opent het perspectieven om voertuigen helemaal zonder fossiele brandstoffen te laten rijden.

Senior Vice President Yang: "We streven naar verdere toepassing van deze technologie op andere duurzame modellen in onze line-up."

De Sonata Hybrid krijgt bovendien de Active Shift Control (ASC) transmissietechnologie, die is ontwikkeld om het optimale te halen uit de hybride-aandrijving qua efficiency en rijdynamiek. "Uitgekiende software zorgt voor een 30% kortere schakeltijd en zeer soepel overschakelen van de 6-traps automaat die specifiek is ontworpen voor hybride-aandrijflijnen", zegt Yang.

De Sonata is leverbaar in Korea en binnenkort in Noord-Amerika. Hyundai heeft geen plannen voor verkoop is Europa, maar bekijkt wel de mogelijkheid om het Solar Roof Charging systeem op andere modellen beschikbaar te maken.