EO

Vliegtuigonderhoud met HoloLens AR-bril

06 augustus 2019 om 10:30 uur -

Olaf Hoftijzer, KLM: “Augmented Reality stelt ons in staat om in het vliegtuig te trainen terwijl het er niet is.

KLM Engineering & Maintenance en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) zijn een joint venture gestart voor de ontwikkeling van nieuwe AR-producten voor onderhoud, reparatie en revisie van vliegtuigen (MRO). Nuveon integreert AR in de hele MRO-keten om de dagelijkse prestaties in het onderhoud te verbeteren.

Na een pilot ontwikkelen de partijen nu verschillende onderhoudstrainingen met de HoloLens AR-bril. ‘De voordelen zijn talrijk gebleken: het maakt de training aantrekkelijker, effectiever en efficiënter', zo meldt NLR. ‘Trainees worden actief betrokken bij de instructiesessie, krijgen een beter inzicht in hoe het systeem werkt en zijn beter in staat om het geleerde in de praktijk te brengen.' En een virtueel vliegtuig is overal en altijd beschikbaar.


Naast de ontwikkeling van verdere trainingstoepassingen worden toepassingen bestudeerd die gebruik maken van combinaties van verschillende AR/VR-apparaten, evenals toegang op afstand via Maintenance Control Centres (MCC), visualisatie van complexe 3D-gegevens en meer.


NLR ontwikkelt de toepassingen en didactische concepten voor Augmented Reality, terwijl KLM E&M de inhoudelijke experts levert en de commerciële activiteiten voor de augmented reality technologie voor MRO-vliegtuigonderhoudstoepassingen. NUVEON richt zich tot MRO-gerelateerde bedrijven die hun vliegtuigen en vliegtuigonderdelen efficiënter en effectiever willen maken.


Olaf Hoftijzer, KLM: "Augmented Reality stelt ons in staat om in het vliegtuig te trainen terwijl het er niet is. Dit geeft ons een enorm voordeel, vooral voor vliegtuigen die niet gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Het is tijd om te beginnen met het ontwikkelen van nieuwe toepassingen, niet alleen voor training, maar ook om onderhoudspersoneel te ondersteunen in hun dagelijkse werk."

 

Gerelateerd nieuws

Groot lek in chips niet aangepakt door Intel

Groot lek in chips niet aangepakt door Intel

Ondanks de ontdekking van een lek in chips van Intel die afgelopen mei bekend werd gemaakt door de VU in Amsterdam, blijkt dat de chips kwetsbaar blijven door onvolledige en gebrekkige aanpassingen door de chipsfabrikant…

Kraanschepen Heerema in Rotterdam stappen over van diesel op wind

Kraanschepen Heerema in Rotterdam stappen over van diesel op wind

Heerema Marine Contractors gaat zijn kraanschepen voorzien van schone energie. Door het stilzetten van de dieselgeneratoren wordt jaarlijks een uitstoot met de omvang van grofweg 5.000 dieselauto’s uit de lucht gehaald…

Brug nodig? AI ontwerpt hem wel

Brug nodig? AI ontwerpt hem wel

Grote ontwerpuitdagingen vereisen een creatieve en onderzoekende manier van beslissingen nemen: een vaardigheid waarin mensen uitblinken. Tot nog toe kon AI dit niet. Als ingenieurs AI gebruiken, passen ze het toe op een…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Compacte vergrendelmagneten bestand tegen hoge dwarskrachten

Onlangs heeft Magnet Schultz een doorontwikkeling van de serie G SC X geïntroduceerd onder de naam G SC X … B01.

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

18 november 2019, Arnhem - Doorwerth

TRAINING ATEX 114

20 november 2019, Tiel

Nationale Cobot Dag

Op de Nationale Cobot Dag demonstreren zeker 9 cobotmerken wat ze kunnen.

Meer agendapunten »