Innovatieve bedrijven zien Brexit en energietransitie vooral als kans

Potentieel ontwrichtende ontwikkelingen als de naderende Brexit en de energietransitie worden met name door innovatievere bedrijven vaak juist als kans of stimulans gezien. Ook vinden Nederlandse bedrijven investeringen in sociale vernieuwingen belangrijker dan investeringen op technologisch gebieden. Dat blijkt uit de Nederlandse Innovatie Monitor 2019 van de UvA.

De Nederlandse Innovatie Monitor wordt jaarlijks uitgevoerd onder regie van Henk Volberda, hoogleraar Strategisch management en innovatie aan de UvA. In samenwerking met SEO Economisch Onderzoek ondervroeg het team van Volberda zo’n 800 senior managers van Nederlandse bedrijven. De resultaten van de monitor worden vanavond bekendgemaakt in het televisieprogramma De Wereld van Morgen (20.35 – 21.30 uur, NPO1).

Voorkeur voor harde Brexit

In de monitor was er speciale aandacht voor de Brexit. Van de respondenten typeert 35% de Brexit als kans en ziet 20% de Brexit als bedreiging. Slechts 15% van de organisaties ondervindt op dit moment al hinder van de Brexit. Toch prefereert een meerderheid een harde Brexit (32%) boven langer durende onzekerheid (26%). "Een mogelijke verklaring hiervoor is dat ongeveer 40% van de organisaties aangeeft voorbereid te zijn op een harde Brexit, terwijl dit voor slechts 14% niet geldt", aldus Volberda.

Energietransitie als kans

Naast de Brexit is de energietransitie een belangrijk thema voor het Nederlandse bedrijfsleven. De energietransitie houdt het bedrijfsleven bezig, vaak in positieve zin, blijkt uit de Monitor. Net iets meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven (51%) ziet de energietransitie als een kans tegenover 13% als een bedreiging. De helft van de bedrijven stelt dat de gevolgen van de energietransitie betaalbaar zijn, tegenover 16% die stelt dat de energietransitie onbetaalbaar is. Verder geeft bijna 2 op de 3 ondervraagde bedrijven (63%) aan momenteel bezig te zijn met de verduurzaming van hun energieverbruik.

Aantrekkelijk blijven voor werknemers

"Onze bevindingen op het terrein van investeren in innovatie vond ik ook erg opmerkelijk. Nederlandse bedrijven zouden bijna drie keer zoveel willen investeren in sociale vernieuwing dan in de klassieke vormen van innovatie, zoals investeringen in R&D of de aanschaf van nieuwe machines en technologie", vertelt Volberda. Een van de verklaringen hiervoor zou volgens hem kunnen zijn dat bedrijven – met het oog op de relatief krappe Nederlandse arbeidsmarkt – aantrekkelijk willen blijven voor hoger opgeleide werknemers.

Naast de hierboven genoemde bevindingen komt uit de Nederlandse Innovatie Monitor naar voren dat Noord-Holland koploper is als het gaat om de introductie van sleuteltechnologieën; de ICT-sector de meest innovatieve sector is; lokale bedrijven achterblijven op innovatie; bedrijven minder gericht zijn op opschaling van de bestaande markten; en er kansen liggen om meer te co-creëren met concurrenten.