Explosie Noors waterstoftankstation veroorzaakt door lek in drukvat

De explosie bij het waterstofstation bij Oslo van vorige maandag, is begonnen bij een lek in een hogedrukvat. Dat stelt veiligheidsadviseur Gexcon, dat het incident onderzoekt. Hoe het lek is ontstaan, is nog niet duidelijk. Dit zal Gexcon verder uitzoeken.

Bij de explosie raakten twee personen licht gewond. Het betrokken station is al sinds eind 2016 in gebruik en is daarmee een waterstofstation van de eerste generatie. Het heeft een capaciteit van ongeveer vijftig auto’s per dag.

Uno-X wil voor het eind van het jaar twintig waterstofstations geopend hebben. Elk van deze locaties kan maximaal 200 kg waterstof per dag leveren, met een maximum van 100 kg in drie uur. Voorlopig zijn tien reeds bestaande waterstoflocaties van de joint venture Uno-X Hydrogen gesloten.

Londen

Het bedrijf Nel, dat het station heeft ontwikkeld en het in samenwerking met Praxair en Uno-X exploiteert, had net die maandag een deal gesloten voor de bouw van een waterstoftankstation in Londen. Het station, dat in 2020 gereed moet komen, zal 20 waterstofbussen van brandstof voorzien. Door een nieuw tankconcept kan dit in 5 minuten per tankbeurt. Londen heeft een vloot van 9000 bussen die in 2037 niets meer mogen uitstoten.

Nederland

In Nederland bouwt Shell aan een netwerk van waterstofstations.