EO

Sneller laden door een nieuw chassis

10 juni 2019 om 06:43 uur

De Vision die InMotion afgelopen najaar onthulde, is bovenal een concept-auto, een toekomstbeeld, waarmee het team wil laten zien wat er op termijn mogelijk is.

Om een stap dichter bij het doel te komen om in 2023 in 2 minuten te kunnen opladen, gaat elektrisch-raceteam InMotion een chassis gebruiken van de Britse raceautofabrikant Ginetta. Het team van de TU/e wil het elektrisch opladen herdefiniëren door de ontwikkeling van een technologie genaamd Electric Refueling. Deze technologie moet het mogelijk maken laden even snel te maken als tanken.


Ginetta is een bekende naam in de motorsportwereld. "Met hun technische expertise, uitgebreide kwaliteitscontrole en ervaren personeel stellen ze raceteams in staat om te winnen", aldus een woordvoerder van InMotion. Het bedrijf deed vorig jaar mee aan de hoogste klasse van de 24 uur van Le Mans, een prestatie die in lijn staat met het doel van InMotion om met Electric Refueling mee te doen aan deze race.

 

Hoofd Engineer Chassis van InMotion, Julian Schokking: "Omdat InMotion nu gaat werken met een chassis van Ginetta kunnen we onze coureurs garanderen dat de auto betrouwbaar, veilig en van hoge kwaliteit is. Daarnaast zorgt het ervoor dat we ons compleet kunnen concentreren op de ontwikkeling van Electric Refueling."

 

Aanpassingen

Volgens teammanager Noud Schoenmakers hoeft er maar weinig veranderd te worden aan het G58-chassis, dat Ginetta online aanbiedt. "We moeten vooral goed naar de veiligheid kijken", licht Schoenmakers toe. "Op zich valt dat nu nog wel mee, maar als we een groter batterijpakket willen introduceren, dan zal er wellicht wat verstevigd moeten worden."


Overigens is het niet de bedoeling dat er veel wordt aangepast. "Eigenlijk wil je dat ook niet, omdat je dan het risico loopt dat je een deel van de homologatie verliest (de vereiste goedkeuring van een chassis), wat juist een van de redenen is waarom we met een chassisbouwer samenwerken. Een auto bouwen op de TU/e is één, maar het is andere koek om ermee naar een racecircuit te gaan. Het gaat om veiligheid en dan zijn we ervan overtuigd dat dit een goede keuze is."


Het chassis moet eind augustus geleverd worden. Vanaf dan wordt er gewerkt aan het integreren van de onderdelen; men wil eind 2019 een ‘rollend chassis' hebben, wat inhoudt dat de wagen dan op zijn wielen moet staan. Hoe de nieuwe auto gaat heten, wordt naar verwachting bekendgemaakt bij de onthulling.

 

Bron: Cursor

 

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
MVK Fusion - 3 modules in 1

Murrelektronik introduceert een PROFINET/PROFIsafe module welke drie basisfuncties in één module verenigt:

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

16 juni 2020, online

Power Electronics event

Het doel van dit event is de diversiteit van toepassingen, innovaties en kennis te presenteren op het...

16 juni 2020, Veldhoven

Business Software Event 2020

‘Boost your business with connected software & smart data’. Dat is het thema van het Business...

17 juni 2020, Vianen

Industrial Ethernet Event

Hoe kun je het maximale uit Industrial Ethernet halen?

Meer agendapunten »