EO

Sneller laden door een nieuw chassis

10 juni 2019 om 06:43 uur

De Vision die InMotion afgelopen najaar onthulde, is bovenal een concept-auto, een toekomstbeeld, waarmee het team wil laten zien wat er op termijn mogelijk is.

Om een stap dichter bij het doel te komen om in 2023 in 2 minuten te kunnen opladen, gaat elektrisch-raceteam InMotion een chassis gebruiken van de Britse raceautofabrikant Ginetta. Het team van de TU/e wil het elektrisch opladen herdefiniëren door de ontwikkeling van een technologie genaamd Electric Refueling. Deze technologie moet het mogelijk maken laden even snel te maken als tanken.


Ginetta is een bekende naam in de motorsportwereld. "Met hun technische expertise, uitgebreide kwaliteitscontrole en ervaren personeel stellen ze raceteams in staat om te winnen", aldus een woordvoerder van InMotion. Het bedrijf deed vorig jaar mee aan de hoogste klasse van de 24 uur van Le Mans, een prestatie die in lijn staat met het doel van InMotion om met Electric Refueling mee te doen aan deze race.

 

Hoofd Engineer Chassis van InMotion, Julian Schokking: "Omdat InMotion nu gaat werken met een chassis van Ginetta kunnen we onze coureurs garanderen dat de auto betrouwbaar, veilig en van hoge kwaliteit is. Daarnaast zorgt het ervoor dat we ons compleet kunnen concentreren op de ontwikkeling van Electric Refueling."

 

Aanpassingen

Volgens teammanager Noud Schoenmakers hoeft er maar weinig veranderd te worden aan het G58-chassis, dat Ginetta online aanbiedt. "We moeten vooral goed naar de veiligheid kijken", licht Schoenmakers toe. "Op zich valt dat nu nog wel mee, maar als we een groter batterijpakket willen introduceren, dan zal er wellicht wat verstevigd moeten worden."


Overigens is het niet de bedoeling dat er veel wordt aangepast. "Eigenlijk wil je dat ook niet, omdat je dan het risico loopt dat je een deel van de homologatie verliest (de vereiste goedkeuring van een chassis), wat juist een van de redenen is waarom we met een chassisbouwer samenwerken. Een auto bouwen op de TU/e is één, maar het is andere koek om ermee naar een racecircuit te gaan. Het gaat om veiligheid en dan zijn we ervan overtuigd dat dit een goede keuze is."


Het chassis moet eind augustus geleverd worden. Vanaf dan wordt er gewerkt aan het integreren van de onderdelen; men wil eind 2019 een ‘rollend chassis' hebben, wat inhoudt dat de wagen dan op zijn wielen moet staan. Hoe de nieuwe auto gaat heten, wordt naar verwachting bekendgemaakt bij de onthulling.

 

Bron: Cursor

 

Gerelateerd nieuws

Slim toilet geeft Lowlandsgangers voedingsadvies

Slim toilet geeft Lowlandsgangers voedingsadvies

Onder de noemer slimme toiletten worden snufjes als föhns, muziek en warme sproeiers ingezet om toiletbezoek comfortabeler te maken. De écht slimme toiletten van de toekomst gaan volgens imec echter helpen om inzicht…

Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!

Boek over functionele veiligheid in de machinebouw

Medio juli 2019 kwam een nieuw boek uit over functionele veiligheid in de machinebouw met als ondertitel: het doorgronden van SIL & PL met behulp van het V-model.

Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai Motor heeft zijn eerste hybride auto met zonnedak gepresenteerd. De silicium panelen kunnen de accu met 30 tot 60% per dag opladen, ook tijdens het rijden. In zes uur per dag kan het rijbereik op jaarbasis zo…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

2 september 2019, D&F kantoor Breda

Performance Level en Sistema 2.0

3 september 2019, D&F kantoor Breda

Veiligheid van beweegbare bruggen volgens NEN 6787

De norm NEN 6787 stelt het veiligheidsniveau waaraan nieuwe en bestaande bruggen moeten voldoen en is...

4 september 2019, D&F kantoor Breda

HAZOP

De HAZOP studie is een veelgebruikte methode voor het identificeren van risico’s en ongewenste...

Meer agendapunten »