EO

Drijvende zonneparken: eerst de binnenwateren, dan de zee

06 juni 2019 om 07:03 uur

Zandwinplassen, baggerdepots en bassins van waterbedrijven zijn allemaal wateren die je toch nergens anders voor gebruikt en waarbij het operationeel gebruik gewoon door kan gaan. Als je daarmee begint kom je al een heel eind.

2 gigawattpiek aan drijvende zonneparken in 2023. Eerst op binnenwateren en daarna op zee. Dat wil het platform Nationaal Consortium Zon op Water waarin 35 overheden, kennisinstellingen en bedrijven samenwerken aan concrete projecten.


Drijvende zonneparken hebben volgens het platform een hogere stroomopbrengst dan PV-installaties op land, vooral als ze zonvolgend zijn.


"We zitten goed op schema," zegt voorzitter Wiep Folkerts van het consortium. "Voor de periode tot 2021 is al voor meer dan 500 megawatt aan SDE+-subsidie verleend aan drijvende zonneparken, dus die pijplijn ziet er goed uit. Hiermee halen we de nummer één China niet in, maar lopen we wel voorop in Europa."

 

Zandwinplassen, baggerdepots, spaarbekkens en bassins van zuiveringsinstallaties

Folkerts is programmamanager toepassingen zonne-energie bij TNO en bespreekt de laatste ontwikkelingen rond zon op water tijdens The Solar Future NL conferentie op 13 juni in DeFabrique in Maarssen. "We moeten in Nederland nog zeker 1000 km2 aan zonneparken bouwen als we aan onze klimaatdoelstellingen willen voldoen. Die ruimte hebben we niet op land, dus is de stap naar water noodgedwongen. Dat hebben we bij windenergie ook gedaan, dus hoef je geen helderziende te zijn om te voorspellen dat we dat met zon ook gaan doen," aldus Folkerts. "Zandwinplassen, baggerdepots en bassins van waterbedrijven zijn allemaal wateren die je toch nergens anders voor gebruikt en waarbij het operationeel gebruik gewoon door kan gaan. Als je daarmee begint kom je al een heel eind."

 

Voordelen

Projectontwikkelaar GroenLeven gaat de komende jaren 17 drijvende zonneparken aanleggen op zandwinplassen. De marktleider heeft nu al voor 400 megawatt SDE+-subsidie binnengehaald en gaat daarvan 200 à 300 megawatt realiseren. "Daarmee nemen we eind 2020 al 15% van die 2 gigawattpiek voor onze rekening", zegt CEO Roland Pechtold. GroenLeven heeft ervaring met dubbelgebruik en zal daarover spreken tijdens The Solar Future NL. "Er zijn veel zandwinplassen en baggerdepots in Nederland. Dat is industrieel gebied waar toch niemand kan komen. Je pakt geen water af van andere functies, ze liggen vaak bij een aansluiting op het net en de installaties daar kunnen op deze stroom draaien," somt Pechtold de voordelen op.

 

Grootste

Onlangs startte GroenLeven met de aanleg van een drijvend zonnepark op een zandwinplas in het Drentse Tynaarlo, met 23.000 zonnepanelen en een vermogen van 8,4 megawattpiek nu nog het grootste van Europa. Die positie zal de ontwikkelaar kwijtraken aan Floating Solar, een joint venture van Sun Projects en Dromec. Dat begint dit najaar met de aanleg van een drijvend zonnepark met 73.500 panelen en een vermogen van 22,6 megawattpiek op het spaarbekken van waterleidingbedrijf PWN in het Noord-Hollandse Andijk.


Het park wordt verdeeld over 15 eilandjes met een doorsnee van 140 meter, met elk 4900 drijvende zonnepanelen. De bouw van de eerste 3 start in september. Uiteindelijk zal maximaal 50% van het spaarbekken bedekt zijn, om de ecologie onder water niet te veel aan te tasten.

 

Zonvolgend

Dankzij het draaisysteem van Floating Solar volgen de panelen de zon, waardoor ze 30% meer stroom opwekken dan traditionele PV-installaties. Volgens Folkerts hebben zonnepanelen op grote waterplassen ook meer instraling van de zon en is er daarnaast een positief effect meetbaar door de natuurlijke koeling van de panelen.


De benodigde techniek staat weliswaar aan het begin, maar ontwikkelt zich snel. Nadelen zijn dat de kosten van drijvende parken nu nog hoger liggen en het verkrijgen van de benodigde vergunningen moeizaam gaat.

 

Naar zee

Na 2023 zal Nederland ook op zee drijvende zonneparken gaan aanleggen, verwachten de experts. Omdat zonne-energie en windenergie complementair zijn en elkaar slechts 5% overlappen, zouden de drijvende zonneparken naast de windparken gebouwd kunnen worden. Daar mag toch niet gevaren of gevist worden. Het voordeel is dat ze samen gebruik kunnen maken van de netaansluiting."Als we naar zee gaan is een explosieve groei van drijvende zonneparken mogelijk, maar krijgen we te maken met hogere golfslag en moeilijkere omstandigheden. Daar is nog veel innovatie voor nodig, maar daar zijn we mee bezig," aldus Folkerts.

 

Pilot

Het consortium laat momenteel door Floating Solar een pilot met drijvende panelen uitvoeren op baggerdepot de Slufter op de Tweede Maasvlakte. Daar geldt golfslagcategorie 2, wat neerkomt op golven van een meter hoog. "Tijdens de storm in januari 2018 hebben we daar zelfs golven van anderhalve meter doorstaan," vertelt Van Druten.


Als de pilot succesvol is moet op de Slufter een drijvend zonnepark van circa 100 megawattpiek komen. Daarna wordt de stap naar het IJsselmeer en zijn randmeren gezet en tenslotte naar de Noordzee.

 

Leren van de offshore

Ook GroenLeven verwacht dat het de stap naar zee zet. Daarom werkt het samen met bedrijven en experts uit de maritieme sector. Pechtold: "Wat wij ingewikkeld vinden, bijvoorbeeld de verankering, heeft de maritieme wereld met twee vingers in de neus al opgelost. Bij hen drijft alles al. Ook kun je je afvragen of alles op het water wel drijvend hoeft te zijn. Vooral in combinatie met windparken. Daarom kunnen we nog veel leren van de offshore-industrie."

 

Gerelateerd nieuws

Bouw machines die gebruiker niet wil manipuleren

‘Bouw machines die de gebruiker niet wíl manipuleren’

Machines worden steeds geavanceerder en meer geautomatiseerd. Ze produceren sneller terwijl de machineveiligheid gegarandeerd moet blijven. Hoe zorg je ervoor dat je aan alle mechanische en elektrische eisen voldoet? En…

Enschede houdt drones in de gaten met radar

Enschede houdt drones in de gaten met radar

Ruim een maand na de bijna-botsing tussen een drone met een traumahelikopter bij ziekenhuis Medisch Spectrum Twente is een droneradar geplaatst om het luchtruim boven de stad Enschede in kaart te brengen. Het drone…

Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai Motor heeft zijn eerste hybride auto met zonnedak gepresenteerd. De silicium panelen kunnen de accu met 30 tot 60% per dag opladen, ook tijdens het rijden. In zes uur per dag kan het rijbereik op jaarbasis zo…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

22 augustus 2019, vianen

Praktijkdag Performance Level (PL) ISO 13849-1

Na de theoriedag PL/SIL of module 4: Ontwerpen besturingstechnische veiligheidsmaatregelen van de...

23 augustus 2019

Praat mee over een toekomstbestendige machinerichtlijn

Nederland levert een bijdrage aan een impact-assessment betreffende de nieuwe Europese Machinerichtlijn...

2 september 2019, D&F kantoor Breda

Performance Level en Sistema 2.0

Meer agendapunten »