V-vormig vliegtuig moet luchtvaart verduurzamen

KLM gaat bijdragen aan het TU Delft onderzoek van een innovatief vliegtuigconcept, de zogenaamde Flying V. Deze nieuwe benadering van het vliegtuigontwerp geeft een doorkijk naar het mogelijke toekomstige vliegen over lange afstanden.

Dit vliegtuigontwerp, waarbij de passagierscabine, het vrachtdek en de brandstoftanks zijn geïntegreerd in de vleugel, verbruikt door een betere aerodynamische vorm en een lager gewicht 20% minder brandstof dan de Airbus A350, het meest moderne vliegtuig van nu. In oktober worden een vliegend schaalmodel en een segment van het interieur op ware grootte gepresenteerd tijdens de KLM Experience Dagen op Schiphol.

Het vliegtuig is oorspronkelijk ontworpen als een mogelijk vliegtuigontwerp voor de toekomst, maar kan vergeleken worden met het meest geavanceerde vliegtuig van nu, de Airbus A350. Hoewel het toestel minder lang is dan een A350, heeft het wel dezelfde spanwijdte. Daardoor past de Flying-V in de huidige infrastructuur op luchthavens, zoals gates en taxibanen en in dezelfde hangars. De Flying-V vervoert ongeveer evenveel passagiers – 314 in de standaard configuratie – en dezelfde hoeveelheid vracht, namelijk 160 m3. De Flying-V is kleiner dan de A350, waardoor de weerstand lager is.

Henri Werij, Dean van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft: "Radicaal nieuwe en veel zuiniger vliegtuigontwerpen zoals de Flying-V zijn belangrijk, maar uiteraard ook nieuwe manieren van voortstuwing. Ons uiteindelijke doel: emissieloos vliegen. Deze samenwerking met KLM biedt een geweldige kans om daadwerkelijk verandering teweeg te brengen."

Brandstof versus elektrisch

De Flying-V vliegt met de meest energiezuinige straalmotoren die op de markt zijn. In het huidige ontwerp vliegt de Flying-V nog op kerosine, maar het vliegtuig kan eenvoudig worden aangepast aan innovaties op het gebied van voortstuwing, zoals elektrisch-gesteunde straalmotoren.