EO

Na 60 jaar nieuw spoorbeveiligingssysteem

20 mei 2019 om 10:22 uur

Het Nederlandse spoor wordt voorzien van het nieuwe spoor- beveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het huidige systeem, dat ruim 60 jaar oud is, wordt tussen nu en 2050 vervangen door dit nieuwe, digitale systeem. Hiermee wil de ministerraad het spoor veilig houden, ook wanneer dat straks intensiever benut wordt door een groeiend aantal treinen.


Dit staat in het besluit waarmee de ministerraad heeft ingestemd op voorstel van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. De invoer van ERTMS is de standaard die door de Europese Commissie is voorgeschreven en ook onderdeel van het Regeerakkoord. Van Veldhoven: "Treinen kunnen straks veilig dichter op elkaar rijden. Dit is cruciaal voor het groeiende aantal reizigers dat gebruik wil maken van het spoor."

 

Marshallhulp

Een spoorbeveiligingssysteem zorgt ervoor dat treinen zich op veilige afstand van elkaar op het spoor bevinden. Het huidige, analoge systeem is op veel plekken meer dan 60 jaar oud en is nog aangelegd met behulp van de naoorlogse Marshallhulp. Dit systeem is aan vervanging toe. Het nieuwe, digitale systeem kan ook meer reizigers aan.


Machinisten weten nu wat de situatie op het spoor is door seinen en door contact met de treindienstleiding. Met ERTMS krijgt de machinist de benodigde informatie in één oogopslag. Hierdoor kunnen treinen sneller rijden. Ook weten treindienstleiders straks preciezer welk type trein zich waar bevindt, waardoor ze storingen sneller kunnen afhandelen.

 

Eén Europees systeem

ERTMS is als binnen Europa verplichte standaard ook van belang voor het verder bevorderen van internationaal treinverkeer. Waar machinisten nu nog te maken hebben met een 'lappendeken' van verschillende spoorbeveiligingssystemen ontstaat straks één Europees spoor.


Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt samen met vervoerders en spoorbeheerder ProRail aan de invoer van het nieuwe systeem. De afgelopen jaren is gewerkt aan een plan voor de ombouw van het huidige spoorbeveiligingssysteem naar het nieuwe. De drukst bereden stukken spoor worden als eerste van ERTMS voorzien. In totaal moeten zo'n 1300 treinen van het systeem worden voorzien en 15.000 gebruikers van het systeem hiervoor worden opgeleid. Tot 2030 wordt er 2,4 miljard euro geïnvesteerd in de drukste routes.


Het plan betreft een van de grootste veranderingen ooit op het Nederlandse spoor.

 

Gerelateerd nieuws

Onder-water-WiFi

Aqua-Fi brengt internet onder water

Communiceren onder water is altijd een gedoe geweest. Radiogolven komen niet ver voordat ze volledig door het water worden opgenomen. Akoestische transmissies (zoals sonar) hebben de voorkeur, maar hebben een zeer lage…

Een nieuw alternatief voor tandwielaandrijving

Delftenaar lanceert alternatief voor tandwielaandrijving

Spin-off IMSystems van de TU Delft heeft een alternatief ontwikkeld voor tandwielaandrijving: de Archimedes Drive. Uitvinder en CEO Jack Schorsch: “Het transmissiesysteem brengt efficiënter kracht over, in kleiner…

Game on: Cern kiest voor processoren uit de spelletjesindustrie

Game on: Cern kiest voor processoren uit de spelletjesindustrie

Het LHCb-experiment in Genève gaat gebruik maken van grafische processoren die al breed worden toegepast in spelcomputers en gameconsoles. Deze GPU’s zijn sneller in het beoordelen of ruwe meetgegevens in de detector…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Nieuwe kleine transponderschakelaar CTM

De nieuwe CTM is heel klein en is geschikt voor elke radius vanaf slechts 15cm. Toch is het een volwaardige PL e - Cat....

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

14 juli 2020, online

Hannover Messe Digital Days

Een digitaal overzicht van actuele ontwikkelingen op het gebied van industrie, energie en logistiek en...

11 augustus 2020, Vianen

Masterclass Machineveiligheid XL

11, 12 , 18, 19 augustus 2020

19 augustus 2020, Vianen

Machineveiligheid in een dag

Meer agendapunten »