Challenger Event voor Shell Eco-marathon tijdens DTW

Studenten van over de hele wereld gaan van 22 tot 25 mei de strijd met elkaar aan in het Challenger Event voor de Shell Eco-marathon in Berghem (Oss). Het evenement is onderdeel van de Dutch Technology Week en gaat vooraf aan de Europese editie van de Shell Eco-marathon, begin juli in Londen.

Het is de eerste keer dat Nederland een officieel Challenger Event organiseert – hoewel de Europese editie eerder al in Rotterdam werd gehouden. Karin Liebreks van Shell: "Shell Eco-marathon biedt scholen en universiteiten een platform om samen te werken en theorie in de praktijk te brengen, en Shell wil dit platform ook naar Nederland brengen, als een van de belangrijkste markten. Bovendien spelen Nederlandse teams altijd al een belangrijke rol in de competitie, zowel wat betreft resultaten als in de samenwerking."

Max 1 liter brandstof

De Shell Eco-marathon daagt studenten uit om de meest energiezuinige auto’s te bouwen en te besturen. "Een ultra energiezuinige auto is in onze ogen een voertuig waarvan het energieverbruik zeer beperkt is. Daarom staan we teams toe om maximaal 1 liter brandstof of het equivalent van 1 kWh te gebruiken. Het huidige record van de Mileage Challenge staat op 3.771 km/l – dat is het equivalent van het rijden van Londen naar Rome en weer terug op slechts één liter brandstof".

De wedstrijd staat open voor middelbare scholieren, beroepsopleidingen en universiteitsstudenten. Er zullen naar verwachting 45 teams deelnemen, waarvan 13 Nederlands.

Een voertuig dat zelf gas geeft en remt

Eén Nederlands team heeft alvast hoge verwachtingen voor dit jaar. "Ik ben er zeker van dat we een goede kans hebben om te winnen", zegt manager Ruben Hortensius van het Eco-Runner team (TU/D). Dit team probeert elk jaar weer een uiterst efficiënt voertuig van de grond af op te bouwen. Het negende prototype zorgt ervoor dat gas geven en remmen automatisch gebeurt, waardoor de coureur alleen nog maar hoeft te sturen. De ‘nieuwe en verbeterde’ Eco-Runner 9 heeft bovendien een op maat gemaakte in-wheel motor en gebruikt een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Ook wist het team 8 kg gewicht te besparen in vergelijking met de auto van vorig jaar, die 50 kg woog.

Hortensius: "De race gaat over energie-efficiëntie, alles in de auto is gebouwd om efficiënt te zijn. Voor ons is het waterstofgedeelte echt belangrijk. Wat we proberen te doen is mensen voor te lichten over waterstof en de mogelijkheden met waterstof. Dus, door te vertellen over ons project en waterstof, willen we mensen informeren en inspireren om duurzaam te zijn".
 

Han Hydromotive test luchtbevochtiger

Ook de 2e jaars studenten van Han Automotive doen mee met hun gloednieuwe waterstofauto HM10. De auto heeft een nieuwe buitenkant, aandrijving en ophanging. "Vorig jaar hadden we daar veel problemen mee, dus moesten we opnieuw beginnen", vertelt manager Jelmer de Jong van team HAN Hydromotive. Ook is het team bezig om meer rendement uit de nieuwe auto te halen door te werken met een luchtbevochtiger.

"In Berghem willen we onderzoeken wat er nog verder verbeterd kan worden. Dan hebben we vervolgens nog 1,5 maand om die verbeteringen door te voeren. Ja, uiteraard doen we gewoon mee aan de spannende Shell Eco-marathon wedstrijd in Londen. Daarom zien we de wedstrijd in Berghem als een generale repetitie voor het eggie!"
 

Meer informatie over de Dutch Technology Week