EO

Snel laden als de zon schijnt

08 mei 2019 om 11:00 uur

Een derde van alle laadplekken in Amsterdam is nu Flex. De palen zijn te herkennen aan een Flexpower-sticker, die de verschillende laadtijden en snelheden aangeeft.

456 Amsterdamse laadpalen voor elektrische auto’s zijn afgelopen dinsdag omgedoopt tot Flexpower-laadpalen. Deze palen geven meer stroom bij zonnig weer en in de daluren en minder tijdens piektijden. Zo wordt het elektriciteitsnet minder belast.


Amsterdam groeit en verduurzaamt. Er wordt meer energie gevraagd, maar ook meer opgewekt. Het elektriciteitsnet wordt daardoor flink belast. In de piekuren (18.00 tot 21.00 uur), is de belasting 2,5 tot 5 keer zo groot als tijdens de rest van de dag. Om aan de vraag te kunnen voldoen, moet er geïnvesteerd worden in het elektriciteitsnet. Óf gezocht naar alternatieve oplossingen. Flexpower is zo'n oplossing.

 

Flexpower spreidt de stroom over de dag. De laadpalen geven iets minder stroom af in de uren dat de huishoudens veel energie vragen en halen dat in door ‘s nachts meer te geven. De meeste automobilisten laden 's nachts, en ondervinden hier dus geen nadeel van. Bovendien gebruikt Flexpower overdag lokaal opgewekte energie van huishoudens en zet die direct lokaal in om sneller auto's te laden. Zo hoeft deze energie het net niet verder te belasten.

 

Laadpalen 40% sterker

De laadpalen worden niet alleen slimmer, maar ook sterker. Hun capaciteit is met 40% verhoogd. De Flexpower-laadpalen kunnen 3x35 ampère afgeven, in plaats van de normale 3x25 ampère. En ze kunnen de stroom slimmer over de auto's verdelen. Of elektrische auto's deze capaciteit ook daadwerkelijk gebruiken, hangt af van de capaciteit van de auto en de accu. Het is mogelijk tot ongeveer twee keer zo snel te laden.

 

52 palen op proef

Het afgelopen jaar is Flexpower getest bij 52 laadpalen in wijken waar relatief veel auto's staan met hoog laadvermogen. Vooral volledig elektrische auto's bleken voordeel te hebben van de Flexpower-laadpalen. In 70% van de gevallen laden zij sneller dan bij een reguliere laadpaal. Hybride auto's hebben minder mogelijkheden het laden ‘in te halen' vanwege het lagere laadvermogen. Uit de proef bleek dat 5% van de hybride auto's hinder ondervond van de Flexpower-laadpalen.
 

Gerelateerd nieuws

Licht uit modder

Licht uit modder

De Nederlandse designer Teresa van Dongen zoekt sinds 2016 naar manieren om bacteriën te gebruiken om elektriciteit op te wekken voor menselijk gebruik. En dat lukt. Op Oerol creëerde ze dit jaar Mud Well, een…

Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai Motor heeft zijn eerste hybride auto met zonnedak gepresenteerd. De silicium panelen kunnen de accu met 30 tot 60% per dag opladen, ook tijdens het rijden. In zes uur per dag kan het rijbereik op jaarbasis zo…

Gefrustreerde ionen geven vast elektrolyt enorm geleidingsvermogen

'Gefrustreerde ionen' geven enorm geleidingsvermogen aan 'nieuwe klasse vast elektrolyt'

Er is een potentiële doorbraak gevonden voor batterijen met vast elektrolyt. Het gaat om een kristallijn materiaal met opmerkelijk hoog ionengeleidingsvermogen.

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

2 september 2019, D&F kantoor Breda

Performance Level en Sistema 2.0

3 september 2019, D&F kantoor Breda

Veiligheid van beweegbare bruggen volgens NEN 6787

De norm NEN 6787 stelt het veiligheidsniveau waaraan nieuwe en bestaande bruggen moeten voldoen en is...

4 september 2019, D&F kantoor Breda

HAZOP

De HAZOP studie is een veelgebruikte methode voor het identificeren van risico’s en ongewenste...

Meer agendapunten »