Uitvoeren elektronische projecten in Nederland niet makkelijker

Elektronische projecten zijn niet makkelijker uit te voeren dan 5 tot 10 jaar geleden, zo blijkt uit onderzoek van reichelt elektronik onder 150 professionals in softwaredesign, engineering, ontwikkeling, programmeren, IT en inkoop. En dat ondanks de ruimere keus aan onderdelen en online communities en gidsen.

Door de sterke internationalisatie en segmentatie van de markt is het elektronische distributielandschap de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd.

Twee derde van de respondenten (63%) geeft aan een ruimere keus te hebben in onderdelen en zes op de tien (60%) geeft aan gebruik te maken van online communities en gidsen. Met name professionals tussen 25 en 34 jaar oud (68%) vertrouwen in hun werk op online gidsen en communities. Hierdoor ervaren veel respondenten een hoge mate van gebruiksgemak voor de uitvoer van elektronische projecten. De Raspberry Pi is een goed voorbeeld van een product dat populair is in de industriële omgeving vanwege een bloeiende online community.

Toch vinden veel Nederlandse inkopers (43%) het uitvoeren van die elektronische projecten vandaag de dag niet makkelijker dan zo’n 5 jaar geleden. In Frankrijk (37%), Duitsland (44%) en Polen (68%) worden elektronische projecten als eenvoudiger ervaren dan voorheen. In Nederland vindt 40% de implementatie van elektronische projecten tegenwoordig wél eenvoudiger; 13% komt juist meer moeilijkheden tegen dan voorheen.

Negatieve invloed op elektronische projecten

Naast positieve veranderingen in de markt, hebben verantwoordelijken voor planning en de uitvoer van elektronische projecten herhaaldelijk te maken met uitdagingen die, in het ergste geval, kunnen leiden tot het falen van projecten. Zo heeft circa een derde (32%) van de respondenten weleens een project moeten annuleren omdat de benodigde componenten niet beschikbaar of te duur waren.

Nieuwe uitdagingen voor elektronische producten vandaag de dag zijn onder meer verkeerde of onvoldoende technische informatie van de fabrikant (47%) en ontwikkelingscycli die korter worden (36%).

Kwaliteit gaat boven kwantiteit – zeker voor ervaren inkopers

Over het algemeen waarderen klanten kwalitatief hoogwaardige producten (54%) en snelle levering (54%) het hoogst. Dit tegenover een grote verscheidenheid aan producten (39%), de mogelijkheid tot kleine bestellingen (35%) en speciale aanbiedingen voor bulkbestellingen (22%).

Ook een gebruiksvriendelijke website (45%) stelt consumenten tevreden, dit is met name belangrijk is voor jongeren (18- tot 24-jarigen). Meer ervaren professionals hechten grotere waarde aan snelle levering, voor de meerderheid (57%) van de 35- tot 44-jarigen is dit het belangrijkste criterium voor inkoop. Voor distributeurs, zeker in marketing, is het dan ook essentieel om te letten op verschillen wat betreft ervaringsniveau.